onsdag 20 augusti 2014

Fröken!!!

Jag gick igenom siffran 3 med våra små ettor idag. Jag lärde dom att det är den bästa siffran.


Vi tittade efter saker i klassrummet som var 3 till antalet. Det var skåpsdörrar, bokstäver i ordet "jag" som satt på tavlan, fönster ut mot skolgården o.s.v. När idéerna efter en stund började sina så flög plötsligt handen upp från en liten tjej.




"Det är 3 fröknar i klassrummet!"




Det var jag och mina 2 manliga kollegor som var i klassrummet... Jag kan ju iofs förstå att barnen är vana vid att kalla alla som jobbar i skolan för fröken. 3 manliga pedagoger (alla i åldrarna 30-35) i en årskurs 1 kan mycket väl vara någon form av världsrekord.




För er som nu blev nyfikna på ordet "Fröken" kommer här lite kort info direkt från en mycket säker källa:


fröken
  1. (ålderdomligt) ogift kvinna
  2. (ålderdomligt, artigt tilltal till) ogift kvinna
  3. (vardagligt) liten flicka
  4. kvinnlig lärare, speciellt för yngre barn
Och glöm inte: Bara för att någonting är påhittat så behöver det inte betyda att det inte är sant.


Nu är det slut!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar