fredag 7 maj 2021

Rådjur och barn

Idag när jag skulle lämna grabbarna på förskolan så var barnen (de som inte åt frukost, så typ 6-7 barn) på bortre gården och lekte. En vikarie tog emot grabbarnas saker och gick in med den. Under tiden gick jag bort med grabbarna mot bortre gården. Precis när jag ska släppa in dem där så hör jag pedagogen som är kvar ute ropa att ett rådjur hoppat in på gården. Gissar att det var pedagogen som kom gåendes till förskolan som skrämt rådjuret åt det hållet. Så istället för att släppa in mina grabbar där så släppte jag ut alla andra barn till gården närmast förskolehuset. Frosch blev skärrad, men Appen tyckte det var extremt spännande.

Jag fick sedan personalen att stänga förrådet och öppna grinden ut från gården och så gjorde jag ett försök att försiktigt driva råbocken mot grinden. Den hade dock fullständig panik och försökte bara tackla sig genom staketet. Att vissa inte fattade att flytta sig ordentligt och hålla tyst (inte barnen) gjorde att det inte gick att få den att tackla sig mot grinden heller.

Det blev att backa ifrån och så kontaktade personalen någon som ringde in en jägare som senare avlivade den stackars bocken. 

För mig blev blev det race till jobbet följt av en sanslöst späckad dag på jobbet. Ingen rast, ingen ro, men mycket uträttat och utrett.

Nu ska jag försöka vila hjärnan över helgen.

Godnatt! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar