måndag 15 augusti 2016

Päron i skogen

När min pappa fyllde 60 fick han den diffusa och egenkomponerade upplevelsen "P-A på villovägar" (tack NRK och Lars Monsen för originalidén).

När min mamma fyllde 60 fick hon den diffusa och egenkomponerade upplevelsen "Farmormormormamman på Farmen" (tack Strix för originalidén).

Förra veckan var det så dags att genomföra bägge upplevelserna. De visste inte om exakt när det skulle bli av, men de hade fått i uppgift att ha en väska ståendes packad.

8:00 hämtade vi (barn + respektive och barnbarn) upp dem mitt i frukosten. Pappan fick ögonbindel och så åkte vi till en liten grusväg utom synhåll från Hycklinge.

Därifrån fick pappan sällskap av sin dotter och en sönderklippt karta. Vi andra åkte vidare till Fattiggårdens hästgård där moster, kusin och Rolle mötte upp. Vi käkade brunch och släppte iväg mamman, Stampe, moster (min) och kusin (också min) på varsin Shirehäst.

Rolle fick under tiden (utan att ha valt det själv) bli barnvakt åt Frode. Stort tack! Jag tog med mig lilla Maspelösamaffian och åkte för att byta av Tjoffla på delmål 1. Pappan hade hittat fram i tid och vi lyckades hitta dem på en brygga, vid en sjö i en skog.

Pappan och jag knallade vidare (delvis genom regn) mot delmål 2 medan övriga åkte till en helt annan kusins sommarstuga (Tack för lånet!). Där fortsatte Farmormormormamman på Farmen med diverse utmaningar.

Vid delmål 2 fick pappan klä sig i kamouflagedräkt och försöka fota djur från nära håll. Myror och bajs blev resultatet...

När vi knallat några timmar till kom min knäskadade bror och berättade för pappan att han inte fick gå den sista lilla biten till sommarstugan innan han lyckats fånga en fisk. Det gjorde han till slut.

På kvällen blev det en brakmiddag och dagen efter levde vi mer tillbakalutat lantliv (halv storm förstörde dock viljan att ge sig ut på sjön eller att bada).

Vi tyckte att det blev 2 bra presenter och jag tror att päronen också uppskattade det.

P.S.
Nya Zeeland slår Australien i landhockey, Brasilien får dyngtorsk av USA i vattenpolo och Nordkorea tar guld i Hopp (gymnastik).

1 kommentar:

  1. Päronen tyckte det var en mycket lyckad utmaning och hade väldigt roligt. (trots ömma fötter och dålig regncape). Pappans foto på Valrossen m.m. nämnde du inte??
    Supertack till alla inblandade.
    P.S. Jak-ridning är inget för pappor.

    SvaraRadera