lördag 14 juli 2018

Kan man heta Skatteverket?

Jag är numer expert på namn. Framför allt på förnamn, men testa gärna att fråga om mellannamn eller efternamn också om du sitter på några obesvarade frågor.

När vi fick brevet från Skatteverket (ett substantiv i bestämd form) så skämtade jag om att de kanske inte godkänt namnet. Det var verkligen ingenting som vi över huvud taget övervägt - att namnet skulle kunna bli "underkänt". Det kändes bara bisarrt.

Stampe ägnat veckan åt att oroa sig och försöka att inte tänka på det (hoppas att hon inte läser det här inlägget...). Jag har pluggat personnamnslagen (både den gamla och den nya som trädde i kraft i juli förra året), läst på om gamla fall, letat i namndatabaser, tagit kontakt med Institutet för språk och folkminnen och skrivit en överklagan. Jag har plockat isär deras motivering fullständigt och har tydligt bevisat att den inte håller. Tyvärr är jag inte alls övertygad om att överklagan går igenom ändå då både lagen och framför allt Skatteverkets motivering lämnar stora luckor för tolkning och undanflykter.

Lite fakta:
*Appens namn har inte efternamnskaraktär, vad Skatteverket än säger.
*Det strider inte mot svenskt förnamnsskick att ha ett namn som även är ett substantiv i bestämd form, vad Skatteverket än säger.
*Institutet för språk och folkminnen är mitt nya favoritinstitut.
*Det är inte längre tillåtet att skaffa sig mellannamn.
*Vår handläggare på skatteverket borde inte jobba med människor (eller deras namn).
*Om exakt 1 månad måste vi ha gett Appen ett namn.

Tack till:
*Stampe för att du har förtroende för mig och har gett mig tid att klura och vrida och vända.
*Tjoffla för ärliga korrekturläsningar.
*ISOF

Vi har även hunnit med att bada i sjö och kanal, käka glass, fira Vidde, titta på båtar, träna, svettas, gå på bio (Stampe och Pluttsson), slå sig otaliga gånger (Pluttsson), äta bär, klättra i träd, spela fotboll och lite sådär.

Adios!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar