fredag 17 april 2020

Blindare bildade blundrare

Anders Tegnell med kollegor har garanterat gjort fel. Om det är några få små fel eller många stora har jag ingen aning om. Det överlåter jag till experterna att ta reda på. Men med en ny sjukdom och en helt ny situation lär alla länder ha gjort sina fel. 

Vad jag har mer aning om är att man kan framföra kritik och ifrågasätta på ett vettigt, vuxet och funktionellt sätt. Det gör inte de experter som inte håller med Tegnell och company.

Jag läste någon professor (inom närliggande disciplin) som skrev att när statens experter är så inkompetenta så måste politikerna strunta i experterna när de tar beslut. "Det är inte Rocket Science direkt". 🙈

Jag såg en av de där 22 experterna som gått ihop i en artikel i DN försöka sig på att debattera med Tegnell. Plötsligt framstod Alla sveriges politiker som fenomenala på att besvara den andras frågor, lyfta fram egna förslag och att bete sig vuxet. 🙈

Sen översköljs man av alla hobbyexperter som tycker att man ska lyssna på dem för att experterna ändå tycker olika. 🙈

Precis som politikerföraktet nått larviga nivåer (tom i ett land med 100 av 100 på skalan över frihet från korruption) pga att politiker från alla håll hånar och idiotförklarar varandra istället för att peka på brister och bättre förslag, så förstörs ju förtroendet för experter av samma beteende. Det kommer inte leda till att folk lyssnar t.ex. på de 22 experterna som skrev i DN utan på någon random internettomte som gynnar deras intressen. Finns gott om hobbyexperter på Facebook att välja mellan. 

Nu väntar jag på att läkarföraktet ska gå samma väg. 
-Varför äter du den medicinen mot din sjukdom? 
-Min läkare sa att jag skulle det... 
-Jag hörde att en annan läkare sa att en annan medicin var mycket effektivare. 
-Oj. Läkare verkar ju inte veta någonting! Jag ska lyssna på Stig-Evert på Familjeliv.se istället. Han sa att malda barkborrar botar allt.

Godnatt! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar