lördag 23 januari 2021

Det är inte jag som ska svara på frågor

Sedan jag på senare år blivit mer bekväm med att prata i telefon så är inte telefonförsäljare något som stör mig jättemycket. Jag svarar när de ringer och kan sitta och lyssna på dem en 5-10 minuter innan jag tackar och lägger på. Säljer de något som jag verkligen vet att jag inte vill ha så försöker jag tidigt i samtalet säga att det nog är smartare av dem att ringa vidare än att slösa tid på mig. Det har dock aldrig funkat. 

En grej som dock börjat störa mig nu när jag tar emot fler säljsamtal är att alla verkar ha gått samma snabbkurs i hur man säljer. Kursen är typ 
"Ställ hela tiden nya frågor till kunden så att du äger samtalet och kan styra det i den riktningen som du vill. Lycka till!" 
Jag vill inte svara på vad jag har för abonnemang nu (för det glömmer jag alltid bort), varför jag inte vill köpa ett larm, vad jag tror att deras tjänst kostar osv. Allt detta vet jag ju att de kommer använda emot mig.

Jag har försökt att kontra med att själv ställa frågor hela tiden, men jag är fruktansvärt dålig på att ta för mig i ett samtal, så jag hinner liksom inte med och vill inte avbryta folk. 

Här är min nya plan:
*Riiiiiing!*
-Ja hallå!
-Hej jag heter Fredrik och ringer från ***, är det Jörgen jag talar med?
-Vänta lite... *förbereder en tidtagning och stjäl talutrymmet*
-... 
-Så, du får 1 minut på dig att berätta vad du säljer, vad det kostar och varför jag ska köpa av just er, sen får du mitt slutgiltiga besked. Din tid börjar... NU! 

Sedan håller jag käften i 1 minut (även om de ställer en fråga) och ser om de lyckas sälja in sin grej.

Tänker precis samma upplägg för dörrförsäljare. 

Låter som en plan?

Godnatt! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar