måndag 8 december 2014

Diagnoser

Är väldigt glad över att jag fick vara hyfsat förkylningsfri i en nästan vecka innan ett hejkonbejkonvirus (egen diagnos) kastade sig över mig.

På tal om diagnoser... Har du känt av symptom i stil med att du får utslag när någon med ickenordiskt namn flyttar in i huset bredvid? Eller blev du helt skogstokig när någon i din familj gifte sig med någon som är troende muslim? Då är tyvärr risken överhängande att du lider av en benägenhet att rösta på Sverigedemokraterna.

Ja ok, det kanske var ungefär lika oväntat som att säga att någon som är snorig har drabbats av en förkylning. Mer oväntat, för mig åtminstone, är att symptomet Politikerförakt inte är relaterat till SD-röster. Naiv som jag är trodde jag faktiskt att en Stor andel av SDs röster var rena proteströster. Njet. Föraktar man politiker så är alla partier ungefär lika troliga att rösta på.
Nu tänker säkert många att man kan visa vad man vill med statistik. Det kan man ju typ, om man väljer och vrakar bland siffror och blandar äpplen med plommon. MEN, man kan faktiskt också visa på hur det faktiskt ligger till med hjälp av statistik. Om man tar hänsyn till alla faktorer som kan tänkas ha en betydande inverkan, läser hela utredningar o.s.v. Vill man inte bara tro på mina påståenden ovan så kan man kliva in på den här sidan och läsa.

https://www.isv.liu.se/ias?l=sv

Ni behöver inte läsa hela sidan utan bara rapporten "Right-wing populism and social distance towards Muslims in Sweden – Results from a nation-wide vignette studs". Kan dock förvarna om att den är längre än ett twitterinlägg och dessutom på engelska.

En gissning är att 99% av er friska människor inte orkar/vill läsa rapporten. Då kan jag gå i godo för att siffrorna verkligen talar ett ruskigt tydligt språk i rapporten och även att rapporten är vetenskapligt korrekt, statistiskt säkerställd o.s.v. Det är ju ok att välja att inte tro på den ändå, eller ta den med en nypa salt. Men då bör man nog ta alla fakta man kommer över med minst en nypa salt. Jorden kanske inte alls är rund, hästar kanske kan gå på saft och Mumin kanske är en flodhäst.

Nästa inlägg kanske ska handla om Koiv.

Krya på er!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar