tisdag 31 oktober 2017

Blått och bandat

Börjar med en händelse från mitt jobb.

So-lektion, år 5, grupparbete, arbetsrätt.
När jag kommer till gruppen som ska bli experter på regler kring barn och arbete har de precis läst om fysiskt och psykiskt tunga jobb. De har listat några fysiskt tunga och ska precis ge sig på de psykiskt tunga. De funderar lite, men sen går det upp ett ljus för en i gruppen.

-Lärare. Lärare såklart. Det måste ju vara ett psykiskt tungt jobb.

Eleverna tittar lite frågande på mig och sedan fyller en annan elev i...

-Ja, inte för dig alltså, för du har ju oss.

---

På tal om jobb så Jabbade jag lite en halvdag förra veckan. Pluttson var med mig på 2 lektioner. Först var han väldigt blyg och försiktig. När han sedan blev varm i kläderna höll han låda så att jag inte lyckades få eleverna att fokusera på det jag sa. De hade fullt upp med att höra på vad Pluttson berättade att han ritade på tavlan.

---

I fredags hade vi pappspelkväll. Vi skulle ha varit hos oss, men en ögoninflammation ledde till ändrade planer. Kul var det som vanligt (extra kul att vi var 6 pers för första gången), men jag hade väldigt dåligt med framgångar. Får bli revansch nästa gång.

---

I helgen var vi i Vimmerby. Vi undvek väpnat rån, shoppade skor, åt riktigt god mat hos Big Wong och gick givetvis på höstmarknad på ALV. Pluttsons favoriter på ALV var Pippi och fåren. I övrigt var nog hans bästa med helgen att leka med (och köra med) sin skånemoster.

---

Vi har köpt ett nytt matsalsbord. Det är stooooort. Fick ringa in min far för att lyckas vända det åt rätt håll efter montering. Pluttson och jag teamade sjukt bra när vi byggde ihop det som jag och Stampe inte hann igår.

---

Höstlov FTW

Ciao!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar