söndag 2 augusti 2020

Bä hos lun

Bohuslän

Sveriges västligaste landskap med dryga 300 000 invånare (inte 300 000 dryga invånare alltså). Landskapsdjur: Knubbsäl.

Såja, nu har du fått lära dig något nytt idag också. Och kanske något gammalt. 

Vad tyckte då vi, från East Side, om Bohuslän? (Jag har varit där en gång tidigare, men då såg jag bara fotbollsplaner och en gammal kasern, så jag anlände som ett tomt blad.)

*Det är långt till Bohuslän. Småland och Södermanland är mycket närmare. Våra 2 små klarade dock av resan med beröm godkänt och min rygg överlevde ungefär i sitt normalt dåliga skick och det finns ju många ställen som är längre bort än Bohuslän. De flesta ställena faktiskt. 

*Det är vackert på ett magiskt vis i Bohuslän. Jag tänkte att det skulle vara mark (ni vet jord under gräs eller annan växtlighet), klippor och sen hav. Men det var klippor, klippor, klippor och ännu mer klippor. Sedan kanske man kunde skymta masten till en båt borta i horisonten. Som östgöte tänker man ju direkt att det kanske inte är så bördigt, men vackert är det. Jag lovar. 

*I Bohuslän kan man fiska krabbor. Ingen krok eller hov behövs, för krabbor älskar andra havsdjur så mycket att de vägrar släppa sina nyvunna vänner även när det blir uppenbart att du fäst dem på ett snöre. 

*På Smögen har de billiga jackor och vaksamma parkeringsvakter. Tror att det är det de är kända för.

*I Bohuslän finns det minst en trevlig Camping. Inte helt smidig med barn då allt är berg och klippor, men fint, uppskattad lekpark och en häftig minigolfbana som var ospelbar pga konstant kraftiga vindar. 

*I Bohuslän kan det blåsa rejält. Regn finns även där. Men när solen lyser så blir det som att leva i ljusterapi. 

*Vi återvänder gärna till Bohuslän.

Inom kort återkommer vi med presentation av ytterligare ett län. Kanske blir det just ditt favoritlän? Håll utkik, håll ut och håll avstånd! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar