onsdag 4 november 2020

Heja JB

Jag har spelat en slant på Joe Biden. Inte för att jag trodde på en förkrossande seger, men för att det var klart spelbart även när man trodde på en knapp seger. Tror fortfarande stenhårt på min förutsägelse.

Jag hör kanske skrivit det förut att experter säger att man inte ska idiotförklara SD-väljare och andra populistiska anhängare. Det ska tydligen vara gynna dem. Gissar dock att det jag skriver här på bloggen inte gör så stor skillnad varken från eller till. Om man röstar på SD, Trump, Orban och allt vad de heter så är man antingen fantastiskt blåst/lättlurad eller så är man bara extremt självisk och har någon egen kortsiktig vinning på deras politik (typ sänkta skatter för höginkomsttagare). Den stora majoritet hör dock till det förstnämnda. Hade en majoritet haft personlig vinning av deras politik (om än kortsiktig), så hade det varit jordskredssegrar rakt över.

Knepet är alltså att ha en politik som gynnar de mäktiga/rika som annars kan gå emot dig och som kan lura tillräckligt många lättlurade med enkla lösningar.  De rika och de osmarta. Har funkat i alla tider.

Heja Biden! Heja världen! Heja mänskligheten! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar