tisdag 20 juni 2023

Grillat är godast

När folk inte vill se fyrverkerier på nyår, inte köpa julklappar till varandra på jul, inte orkar gå till brasan på Valborg, tycker att alla hjärtans dag inte bör firas eller inte vill äta midsommarmat på midsommar så blir jag ledsen. Det roliga med högtider är ju deras egen särart. Att det är olika. Att det finns saker som hör till. Grunden som gör högtiden liksom. Tomte - skinka - klappar. Midsommarstång - lekar - sill/färskpotatis/nubbe. Trerätters - finkläder - raketer. O.s.v. Sen har jag inget emot vårrullar på julbordet, pakethasard eller äggknäckar-tävling även om det är nytt för mig. Men när allt bara ska jämnas ut till samma sak, då blir jag ledsen. 

Jag minns ju alla de här sakerna från när jag var liten och tyckte det var så kul att nu är det just den här högtiden och just de grejerna som hör till. Jag tyckte Jansons smakade vidrigt - men det gjorde att jag fick julstämning. Jag är ingen som vill frossa i godis - med det blev ju påsk då. O.s.v. Jag tycker fortfarande det är magiskt med olika högtider som skiljer sig från vardagen och jag hoppas att mina barn känner samma magi. Att inte sommarhögtiderna bara blir några av många grillkvällar och att övriga högtider bara blir ett och samma smörgåsbord. Försvinner magin så blir jag ledsen. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar