söndag 24 april 2022

Syra I Vaden

Minns ni den gamla minnesregeln från kemilaborationerna? S.I.V.  - Syra i vatten.

Jag orienterade idag. Kanske låter märkligt, men det var kul. Jag har faktiskt varit på orienteringsläger några dagar på ett sommarlov för länge sedan. Har även tävlat i Orientering. Med ett skollag. Men då orienterade jag inte. Jag sprang bara efter de som såg ut att ha seriösast orienteringskläder. Så, nej, jag är inget vidare på orientering trots allt.

Hur som helst, varje månad sätter lokala orienteringsklubben ut "månadens bana" och så kan man låna en karta ur en brevlåda och bara köra igång. Jag bommade lite på de 2 första kontrollerna, satte 3 irad ganska väl och sedan förvirrade jag in mig bland branter bra länge och hann förbanna både mig själv, kartritaren, jordskorpan och ett gäng bergarter innan jag till slut kom rätt.

När man efter 30-40 minuters orienterande inser att nästa kontroll ligger på andra sidan av den där tokbranta skogskullen så springer man inte runt kullen. Då tror man istället att man är 15 år och flerfaldig distriksmästare i terränglöpning (distriksmästare är man för övrigt för evigt...)och så springer man rakt uppför kullen. Efter halva backen hade jag så mycket mjölksyra att om man hade satt en liten tapp längst ner på vaden hade man kunnat tappa ut mjölksyra nog att att kunna åka forsränning tillbaka nerför branten.

Tur att det är "månadens bana" och inte "veckans bana". Jag behöver återhämta mig.

Godnatt! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar