tisdag 15 januari 2013

Är inte kortspel olagligt?

Det går åt rätt håll för lille W. Underbart att höra. Vi hade funderingar på att åka och hälsa på idag. Men den nyttan vi kunde ha gjort (underhållit syster lite) vägde väl inte riktigt upp risken att smitta ner och ha ihjäl någon liten neonatalare. Man blir ju lite smittospridare i branchen vi jobbar i.

Dagens skolbarn tror att kort är djävulens verk. Spelkort alltså. Ni vet hjärter ess, ruter 4 o.s.v. Jag hittade en sprillans ny kortlek när jag skulle hitta på någonting kul åt en sysslolös kille i år 3. Jag frågade om vi skulle spela kort, men har var lite tveksam då han inte kunde några kortspel. Jag sa att jag kunde lära honom något spel och började förklara Gurka för honom (det är en väldigt bright kille). Så när jag säger att Ess är högst så frågar han "Vilket är det som är Ess?". Jag visar upp ett Ess och skriver ner ordningen E, K, D, Kn, 10, 9 o.s.v. "Men de här andra symbolerna då? Hjärtan o dä?"...

Jag trodde att "Jag kan inga kortspel" innebar att man bara kunde Svälta räv och Finns i sjön typ. Men för dagens barn innebär det visst att man i princip aldrig sett en kortlek. Så när vi sitter och spelar kommer en kille i år 4 förbi och frågar (helt seriöst) "Är inte kortspel olagligt?". Det hela kan ju grunda sig i att det tydligen finns pedagoger som förbjuder kortspel. Mina kollegor trodde att det hade att göra med att de förknippade det med spel om pengar och annat som inte passar barn.

Jag har fått ett nytt mission. Jag ska lära så många barn som möjligt, så många kortspel som möjligt.

"En kortlek är som ett helt skåp fullt med brädspel." som en klok jag sa idag.

Sean Banan, Wild Kids-Ola och melodifestivalen. Smaka på den kombinationen och låt det sjunka in ordentligt så återkommer jag i frågan.

Falukorv, bacon, krossade tomater, chillisås, soja, lök och oliver. Smaka på den kombinationen.

Seså, kila iväg nu.

God afton!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar