söndag 6 oktober 2013

21 > 2 ?

1 krona, 2 kronor, 3 kronor, 4 kronor, ... 19 kronor, 20 kronor, 21 krona, 22 kronor.. Nej, vänta lite här nu. Det blev väldigt fel där någonstans. Det här inlägget är tillägnat alla butiksbiträden som missförstått det här med singular och plural. Du kan inte ha 21 bil, du kan inte äta 21 bulle och du kan inte be någon betala 21 krona. Det heter 21 kronor i alla situationer, alla dialekter och alla gånger.

Om någon kan förklara varför dessa människor (vad jag märkt bara butiksbiträden mellan 30-65) fått för sig att säga 21 krona, 31 krona, 41 krona o.s.v. så får ni gärna kommentera det här inlägget.

Annars är det bra. Vi har varit på höstmarknad i Ljungs slott o grejer. Ikväll ska vi kolla på Stampes favoritlag i NFL. Bonuspoäng till den som vet vilket lag det är.

Ciao!

4 kommentarer:

  1. Nu är jag visserligen inte butiksbiträde mellan 30 och 65, men själv så säger jag "här har du tjugo och en krona". Det är inte samma sak som tjugoen kronor, utan syftar snarare på att jag ger tillbaka en tjugolapp och en krona! Hajjar du? ;)

    SvaraRadera
  2. Och om det är 131:- så säger du: "Här har du hundra, tjugo, tio och en krona"? Det är väl mycket vettigare att veta hur mycket man får tillbaka (tjugoen kronor) än vilka sedlar och mynt man får? Jag lär ju märka om det är en tjuga eller två tior jag får liksom. Om du ändå ska fortsätta att berätta vad för sedlar och mynt du ger ifrån dig så tycker jag iaf att du ska byta till det korrekta "Här har du tjugo och en enkrona." Då slipper du både arga språkpoliser och folk som förväntar sig att få typ en kungakrona tillbaka. ;)

    Men när det gäller dem som verkligen säger "21 krona" så säger de det även när de berättar summan man ska betala och t.o.m. när man betalar med kort.

    SvaraRadera
  3. Nu kom jag på en fråga till Linda... Säger du "tjugo och femma" när det är 25 kronor? I övrigt så vill jag bara tacka för ditt engagemang. :p

    SvaraRadera
  4. Nej, är det 131 så blir det "etthundratrettioen kronor". Det är bara när det är ett ensamt mynt som jag säger en krona! Tjugo och en krona. Hundra och en krona. Sjuttio och en krona.
    Och vid 25 kronor så blir det ju då tjugo och en femma, eftersom femman är alldeles ensam och mobbad som mynt. ;)
    Urkorkat men det är logiskt för mig. Är det inte lite synd om ensamma mynt?

    SvaraRadera