onsdag 9 oktober 2013

Lärarlegitimation

Läraregitimationen

För att kvalitétssäkra och höja statusen på läraryrket har man infört en legitimation liknande den som finns för läkare. Man måste alltså vara lärarutbildad och så ha gjort ett introduktionsår för att kunna bli legitimerad lärare. Då man numera måste vara specialutbildad i just de ämnen man undervisar i (även om det inte slagit igenom helt ännu) och sedan tidigare även för just de åldrarna man undervisar i, krävs det ju att någon benar ut vad man egentligen har pluggat. Lärarutbildning i Sverige har ju ändrats typ 48 gånger de senaste 10-15 åren och dessutom aldrig varit särskilt tydlig med vad de egentligen lärt ut... Så skolverket har de senaste åren haft fullt upp med att gå igenom ett enormt antal ansökningar.

Ansökan
Blev man utexaminerad efter sommaren 2011 så måste man betala 1500:- för sitt lärarleg.
Jag blev klar i Maj 2011.

Jag har hört kollegor som fått vänta nästan 2 år på att deras ansökan om lärarleg. skulle behandlas.
Jag fick vänta i exakt 2 veckor och då hade jag ändå ansökt om utökad behörighet.

Svaret jag fick

Behörighet enligt examen
*Förskoleklass (Stampe hade alltså rätt att vi läst F-6 och inte 1-6 som jag sagt).

*Grundskolan - Svenska år 1-6 (Ja det stod ganska tydligt i mitt examensbevis).
*Grundskolan - Matematik år 1-6 (Ja det stod ganska tydligt i mitt examensbevis).
*Grundskolan - Svenska som andraspråk år 1-3 (Hoppsan, hade jag inte ens funderat på).
*Grundskolan - Matematik år 7-9 (Inte oväntat att jag fick med det, men att det var inom examen var en skräll).

Behörighet utöver examen

*Grundskolan - NO år 1-6 (Tackar! Det var det jag hoppades på mest, utöver det jag visste säkert).

*Gymnasieskolan - Matematik (Ojdå. Så nu är jag alltså mattelärare förskoleklass-gymnasiet. Det är ganska så fett).

1 kommentar: