fredag 29 december 2017

Kul med jul

Vi laddade ju inte bara upp inför jul, utan vi firade den också.

Som vanligt var det med min släkt på julafton. Bad, hus i skogen, Kalle Anka, julbord, tomten, julklappar, julklappshassard och en massa lek. 34 personer var vi. Många barn, en hel del thailändare och så givetvis de gamla vanliga. Har "bott in oss" ordentligt nu i gamla skolan i Perstorp och det är en mycket bra utveckling av jultraditionerna.

Pluttson verkar också gilla jultraditionerna. Bad älskar han ju alltid, Kalle Anka satt han klistrad framför ett bra tag, tomten fick en kram, paketen var spännande, kusiner och sysslingar var roliga. Hasarden? Ja först kröp han över bordet, sen somnade han.

Sötaste jag såg på julafton var nog under julklappsutdelningen. Pluttson fick vänta ganska länge på att få sin första julklapp (dels var det ju 33 pers till, dels hade vi lagt våra klappar långt in under granen). Men så fick han den första och 2 till ganska snabbt efter. Jag hade också fått julklappar, men Stampe hade fortfarande inte fått sin första. När Frode upptäckte det ville han ge en av sina julklappar till sin mamma. Stampe pekade där namnet stod på paketet och läste "Pluttson, den är ju din" . Då drog Pluttson fingret likadant över namnet och läste "Mamma".

Min julsnaps med smak av apelsin, ingefära och kanel var uppskattad.

---

Hyfsat tidigt på juldagen drog vi vidare till Vimmerby. I bilen på väg ner slängde jag ihop en Top7 som utökade mellandagskassan med dryga 2000. Väl framme i Vimmerby blev det julbordsrester, en massa lek, julklappar i massor till Pluttson och senare den klassiska kalkonmiddagen. Hela Perssons pack var på plats och alla lyckades hitta en plats att sova på. Men innan vi sov så var det TP som gällde för de som inte sov, slappade i soffan eller var ute och festade (ni som inte var där får själva gissa vem som gjorde vad). TP är alltså Tequila-Plump. Spännande spel.

På annandagen hälsade vi på Pluttsons gammelfarmor, shoppade och käkade pizza.

Dan efter dan efter dan efter dopparedan åkte jag och Stampe till Ullared. Pluttson hängde med mormor och morfar. Ullared gav en del fynd och Pluttson fick ont i en tand (gick över över natten).

Det var en hel del till som jag tänkte skriva om, men nu måste jag ladda vidare inför nyår.

Hejrå!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar