tisdag 7 juli 2020

Nysjuk gymnast

Nu tar vi nya tag. Besökte en sjukgymnast i Ljungsbro idag. Oerhört lyhörd kvinna. Annars brukar många jag mött i sjukvården vilja få en så kort resumé av läget som möjligt, för att sedan kunna skapa sig en egen bild. Därefter brukar jag få höra att det är vanliga problem jag har och att det borde gå att lösa. 

Den här sjukgymnasten ville verkligen veta allt. Hon var noga med att hon inte ville börja om från början och göra samma sak som andra gjort, för det har ju uppenbarligen inte fungerat. Hon noterade att jag var lång och smal, men tyckte inte att man skulle ha ont i ryggen för det. Hon tyckte att jag var rörlig (med några få undantag) och jag hade bra bålstyrka. Hennes bild var lite samma som min (kanske för att hon lyssnade) att huvudproblemet är att något felar på en punkt i ländryggen, men att det i övrigt verkar vara mer musklerna som förstör för lederna än att lederna är trasiga. 

Jag ska fortsätta göra övningar, men mycket mindre än innan. Under tiden ska sjukgymnasten fundera och prata ihop sig med läkaren om vilka vägar som finns framåt. Hon hade tyvärr ingen quick fix ("om det funnits en sådan hade någon förmodligen redan gett den till dig").

Nu går vi all in på det här med skyhöga förhoppningar, men nyktra förväntningar. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar