onsdag 23 februari 2011

Chicken race

Hej! =)

Vi var i Vimmerby tis-ons. Hälsade på, tog det lugnt, fick god mat, gjorde ett kortstopp på bokrean och frisknade till. Sen åkte vi hem också.

Det är ju lite tråkigt att åka samma väg fram och tillbaka, så vi tänkte ta en lite mer spännande väg hem från Vimmerby. Vi var dessutom lite sugna på att ta revanch för i somras då vi skulle hitta bakvägen till Verveln och istället hittade jätteomvägen till Verveln (det var iof en väldigt kul tur ändå). Nu hittade vi iaf rätt väg, som visade sig vara en smal men välplogad skogsväg. Mycket vacker väg, underbart väder och allting gick så bra. Tills vi kom typ hit:

http://kartor.eniro.se/m/IkuWU

Försiktigt runt en kurva (då man knappt hade kunnat möta en cykel på vägen) och in i en uppförsbacke så dyker det upp Saab 9-5. Jag var inte sugen på att köra av vägen på min sida, då det var stup ner mot sjön där, utan försökte ligga som ett rakblad (väldigt nära) mot den hårda snövallen på min sida och stod med hela min enorma vikt på bromsen. Jag trodde först att jag skulle hinna få stopp på min bil men såg ganska snart att det var rätt så oväsentligt då Saaben, som ju åkte i nedförsbacke och förmodligen fortare, inte ens var nära att hinna stanna. Jag slickade snövall och Saaben valde (?) att köra in i sin snövall. Tyvärr fick han inte ut bakvagnen i snön utan den kom istället farandes mot oss. Millimeter från min backspegel och ännu lite närmare bakdelen på min fina Volvo, men mirakulöst nog så var vi aldrig i kontakt med varandra. Den utgången hade jag redan räknat bort och tänkte mest bara skademinimering.

Sen var vi givetvis tvungna att hjälpa gubben att få upp sin Saab. "Där hade du tur" var hans första, ganska så sura, kommentar. Men i övrigt verkade han ganska snäll. Ni som vet vem pappas gamla jaktkompis Hadar (även kallad Hagbard) är, vet på ett ungefär hur den här gubben såg ut. Hans bil hängde dock i luften med två hjul och det blev en hel del grävande (Janna var nog grävling i ett tidigare liv) och en jätteinsats av min pansarvagnsvolvo innan han var tillbaka på vägen.

Nu är vi hemma och det är väldigt bra.

Hej då!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar