torsdag 17 februari 2011

Livet är ett Amazing Race

Etappstarten var vid 05:40, så det blev till att stiga upp vid 05:00 och slänga i sig lite frukost. Dagen inleddes med en 10 minuters bilfärd som gick väldigt problemfritt. Givetvis hade vi jättefördel av att vara på hemmaplan i Linköping. Väl nere vid järnvägsstationen så stötte vi på dagens Roadblock (A Roadblock is a task that only one team member may perform). Då det handlade om simskolemöte och jag trots allt är simskoleansvarig så valde vi att jag skulle utföra uppgiften medan Janna fick åka och jobba både för sig själv och för mig.

Tåget rullade på ganska så bra och även om jag inte lyckades sova bort någon tid så gick resan ganska så fort. Ända tills vi kom till Södertälje vill säga. Då fick vi reda på att det skett en olycka strax söder om Stockholm. Polis var på plats men vi var tvungna att vänta på beslut från brottsplatsuttredaren innan dom kunde öppna upp några spår. Inte mycket att göra, mer än att spela spel på mobilen, och vänta ut det. Lite värre för en gammal lagkarmat som var på tåget och skulle med ett flyg till Kanada. Vi blev dock inte jättemycket försenade trots lite trängsel på de få spåren som så småningom öppnades.

Jag kom in till centralstationen typ 8:09 och tänkte inte löpa för att hinna med tåget som gick 8:10 utan siktade istället på 8:20-tåget. 8:16 kom jag upp på perrongen och sekunderna senare rullade ett försenat 8:10-tåg därifrån utan mig. 8:26 kom jag iaf iväg med 8:20-tåget och hamnade så småningom i Upplands Väsby. Området kring stationen var väl liiiite mer än vad som fanns med på den spartanska ( men i övrigt mycket fina) karta som Kalle ritat åt mig. Trots det så hittade jag till taxiväntplatsen (som för övrigt var begravd under en jättestor hög med snö). Strax intill taxiväntplatsen dök det dock, efter en stunds väntan, upp en gigantisk taxi och det kändes som om jag var så gott som framme.

Väl på taxin så visade det sig att taxichauffören inte hade en aning om vad Smedby Gård var för något och jag hade inte fått några mer direktiv än att det var dit jag skulle. Min syster hade dock nämnt något om att det låg i närheten av Vilundabadet. Det trodde dock inte taxichaffisen på och vi åkte lite på chans genom, Carl Jonas Love Almqvists hembyggd, Upplands Väsby. Vid 09:20 var vi framme och jag misstänkte att jag var lite sen (jag hade inte fått reda på när mötet började). Det visade sig dock att mötet började vid 10:00.
Exakt vad mötet handlade om kan jag inte gå in på, då det handlar om företagshemligheter. Men det handlar om att ta över världen. Eller iaf simskolevärlden. Eller kanske inte ta över utan snarare vara bäst och se till att folk får reda på det. Det kanske är så som man enklast tar över världen förresten?

När mötet så var avslutat (om man är effektiv så tar det ungefär 6 timmar att lägga upp en övergripande plan för hur man ska ta över världen. Och då hinner man ändå med en väldigt god buffé.)  så hade jag en hel del tid över innan jag skulle hem. Så jag bestämde mig för att leka lite mer med min mobil. Den här gången blev det dock irl-lek då jag tog mig från Smedby Gård till stationen (knappa 3 km) med hjälp av navigatorn i mobilen. Den var mycket bra på att tipsa även om dom små små gångvägarna genom lite skogpartier o.s.v. Jag gillar min mobil.

Väl på centralstationen i Stockholm så kikde jag på den stora skärmen över alla avgående tåg. Där såg jag 4 tåg som skulle gå till eller förbi Linköping (det var så lång tid kvar till mitt tåg skulle gå att det ännu inte var uppe på skärmen). Av dom 4 tågen så var 3 inställda. Kändes som om jag hade taskiga odds. Men mitt tåg struntade i oddsen och rullade som vanligt. Eller inte riktigt som vanligt då det inte kunde luta som det skulle i kurvorna och vi fick åka lite långsammare. Väl hemma i Linköping  så hämtade lilla Janna upp mig på stationen och vi defilerade in till onsdagens Pit Stop som solklara, men lite trötta, segrare.

Imorgon är det dags för en ny etapp. Dom andra lagen får passa sig, för nu är vi på gång.

Heja på oss!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar