onsdag 8 maj 2013

Häftigt

Snabb, snygg, bra bild, går att ringa med o.s.v. är ju väldigt viktigt med en mobil. Allt det stämmer ju in på S4, men det är inte det jag tänkte skriva om nu. Nu tänkte jag skriva om prickarna över i:na, grädden på mosen, löken på laxarna...

Coola grejer

1: Om man ser på en video men sedan slutar titta på skärmen så pausas videon tills man åter tittar på skärmen. Kan bli användbart för Stampe som somnar så ofta.
2: Om man läser en text och börjar närma sig nederkant på skärmen (med blicken) så skrollar mobilen automatiskt ner. Mycket smidigt.
3: Man kan styra tvn, digitalboxen o.s.v. med mobilen hur enkelt som helst.
4: Mobilen berättar för dig vad du vill se på tv.
5: Du kan använda mobilen till att hålla koll på typ allting kring din hälsa (träning inkl stegräknare, mat, blodtryck*, blodsocker* o.s.v.).

*Kräver tillbehöver.
------------------------

Punkt 3 och 4 upptäckte jag precis nyss. Blev chockad av hur lätt det var. Jag är ju så gammal att jag minns när det var coolt med en "multidosa" till flera apparater. Man fick slå i instruktionsböcker efter koder bara för att till slut inse att det inte funkade för alla apparater ändå. Nu öppnade jag ett program och svarade på frågan "Vad har du för tv?" (Samsung) och så kunde jag styra tv:n. "Vad har du för digitalbox?" (Motorola) så kunde jag styra digitalboxen. "Vad har du för postnummer?" och "Vad har du för TV-leverantör" så fick jag kunde se på min tv. När jag sedan avslöjat för Den Lilla Svarta vad jag gillar att titta på så kom den med lite tips på vad jag kanske ville se. Det blev hockey.


När du minst anar det tar jag över din tv.

Lite från barnen

Skönaste repliken:
År2-tjej: "Vad hade du med dig för fika idag?"
År3-tjej (småspydigt): "Det berättar jag inte för dig..."
År2-tjejen (jätteglatt): "Då berättar jag istället!"

Tveksammaste svaret:
En annan År2-tjej (när hon i ett spel skulle räkna upp yoghurt-smaker på så många olika bokstäver som möjligt): "Jordgubb, ehh... Hallon.. ehhh....ehhh... Fisk!"
Efter det hade vi lite svårt att sluta skratta och fortsätta spela seriöst. Nu har jag iaf blivit lovad att få smaka fiskyoghurt på fredag.

Nu slår vi Norge.

Tjarå!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar