onsdag 14 augusti 2013

Vad ska man äta nu?

Nej nu slog det mig. Det är ju helt uppenbart! Du måste ju givetvis äta ofta och små måltider om du vill gå ner i vikt. Då känner ju kroppen att tillgången på föda är god och lagrar inte på sig en massa. Sen hela grejen med lågt blodsocker o.s.v. Bra skit. Ät minst var tredje timme!

Eller vänta. Det är ju helt uppenbart! Du måste ju ha långa uppehåll mellan måltiderna om du vill gå ner i vikt. Då hinner ju kroppen bränna av alla dina depåer och kilona bara rasar. Sen hela grejen med färre fria radikaler o.s.v. Bra skit. Kör periodisk fasta!

Nu kom jag på en annan grej. Vi borde dra ner på fett! Under ett antal tusen år (de sista åren innan medicin o.s.v. i princip satte människans evolution ur spel) levde vi som bönder. Rejält med pasta, en hel del grönsaker och så lite kött. Sen hela grejen med att du slipper högt kolesterol som kloggar igen dina ledningar o.s.v. Tänk på vår historia, kör på tallriksmetoden!

Eller vänta. Jag tänkte kanske fel. Vi borde dra ner på kolhydraterna! Flest antal år av vår (människornas) tid på jorden har vi ju ändå varit jägare. Rejält med kött, fett och så kanske lite kolhydrater. Sen hela grejen med att du slipper inflammationer så att kolesterolet du ändå har kloggar igen dina ledningar o.s.v. Tänk på vår historia, kör på LCHF!

Nej strunta i vad alla säger och kör på vad som funkar för dig. Kör den metoden som du mår bra av.

Eller vänta. Lyssna på vad alla läkare och forskare säger, de vet ju vad som är bäst i längden. Du vill ju gärna må bra längre än för stunden.

Puh.

Vilken härva.

"Läs på och skapa dig en egen uppfattning!" kanske någon säger. Jag har läst lite grann och känner att om olika forskare som "läst på" hela sina liv kan vara så fruktansvärt oense så har jag svårt att tro att jag på några timmar/dagar/månader ska kunna läsa mig till en sanning.

"Titta på andra som har lyckats och gör som de gör!" kanske någon säger. Ok, men för att få någon form av statistisk säkerställd grund att stå på så måste jag ju kolla på ganska så många människor. Säg, ett helt land. Låt mig tänka på en land som jag (baserat på mina förutfattade meningar) käkar mycket kolhydrater....    Just det - Italien. Pizza, pasta.. Italien är med på topp 10 över länder i världen som har högst medellivslängd. Men de ligger inte etta. Överlägsen etta är Monaco? Vad äter man i Monaco? De är ju rika så det lär äta lyxmat...

Äh, jag tror inte det här leder någonstans. Tack ändå för att ni lyssnade.

Ciao!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar