måndag 26 augusti 2013

Vad ska man äta nu 2

Här kommer ett kort tillägg till mitt tidigare inlägg om vad man egentligen ska äta (http://sillydeep.blogspot.se/2013/08/nej-nu-slog-det-mig.html). Från en artikel, med i övrigt ganska bristfällig bevisföring och luckor i logiken, kom de här tänkvärda citaten (om man nu tror på att det de påstår stämmer):

"En föreställning på modet är att vi blir sjuka av för mycket kolhydrater. Varför negligeras därvid våra och andra forskares observationer att ursprungsbefolkningar med rotfrukter som basföda och extremt högt kolhydratintag slipper diabetes och hjärt-kärlsjukdomar?

Eller de som hävdar att mycket fett eller protein är farligt, varför bortser de från att arktiska fångstfolk och andra samhällen med högt protein- och fettintag är lika friska?"

Det var ju lite det där jag var inne på. Artikeln finns i sin helhet här: http://www.svd.se/opinion/brannpunkt/striden-om-maten-missar-evolutionen_8412072.svd

Sen kan ni ju ta deras teorier om de stora folksjukdomarna med lite tvekan då det knappast är avsaknaden av mejeri- och spannmålsprodukter som är de enda skillnaderna mellan oss i t.ex. Sverige och de nämnda folken. Stillasittande, avgaser, Mindfeud, tobak, E-ämnen, Alexander Bard o.s.v. Ska man dra några vettiga slutsatser om föda underlättar det ju om man försöker minimera övriga faktorer. För övrigt tror jag inte att de där folken har någon imponerande livslängd, men det kan ju som sagt ha många andra orsaker också.

Ok, nu ska jag låta bli att skriva om mat tills dess att jag kan berätta för er vad ni verkligen ska äta. Det kan vara potatisgratäng, men jag törs inte lova någonting, så jag är tyst tills vidare.

God natt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar