söndag 9 november 2014

Kärlekens stora dag

Lördag 5/7-2014

05:00 Vakna


Efter ett antal stressiga veckor för att få det sista klart inför den stora dagen försökte vi få fredagen så vanlig som möjligt. Allt för att kunna få till en så god nattsömn som möjligt. Ungefär lika viktigt som att vara utsövd och i balans tyckte vi att det var att ha gott om tid på lördagen. Det var helt säkert den mest genomplanerade dagen i hela våra liv, men vi ville ändå ha så goda marginaler som möjligt. Ingenting fick gå fel, om någonting gick fel fick det ändå inte påverka vårt humör, och även om det påverkade vårt humör så fick det inte hindra oss från att toknjuta av dagen. 05:00 var dagen igång (iaf för Stampe. Själv prioriterade jag skönhetssömn före skönhetssalong.)

07:00-10:00 Smink och Hår

Innan Brännpunkt egentligen hade öppnat gled Stampe in och började äga stället. Det var smink och hår, tärna som fick hår fixat, toastmadame som fixade tärnas smink o.s.v. Måste erkänna att jag inte har koll på exakt allting som fixades och trixades där på Brännpunkt, men sjukt bra blev det. Själv skjutsade jag nämligen bara ner den blivande bruden. Sedan åkte jag hem och chillade i mig en stadig frukost.

Efter en dusch, lite packning och ha putsat till det yttre skjutsade jag hem en toastmadame, hämtade en brudbukett, en tärnbukett och blommor till brudgum och bestman. Allting skapat till perfektion av Mamman, med hjälp av syster Tjoffla. Därefter drog jag ut till min Bestman i Berg (BiB). Där blev det lite FIFA, val av strumpor och lite småpanik när jag allt för sent insåg att jag glömt manschettknapparna. BiB styrde dock upp det hela med imponerande lugn. Morbror kom först till undsättning, som dock inte funkade till min kostym. Tur dock att all släkt bor nära och till slut blev det Pappan som kom med räddningen (eller om vi åkte och hämtade dem från pappan - lite suddiga minnen här).

11:10 Åka mot Stjärnorp


När brud och tärna anlände hyfsat enligt tidsplanen drog vi direkt vidare mot Stjärnorp. Där möttes vi av kusin Fotograf och hans sambo/fotoassistent (även brudens mormor och morfar var redan på plats och fick en kort förhandstitt). 


11:30 Fotografering


Det blev fotografering på pir (som man inte fick vara på), fotografering på väg (som alla bilar envisades att köra på), fotografering mot ruin (som varit ett slott), fotografering i grönskan (som var grön). Vi hade fler planer på fotograferingsplatser så som torn, ravin (är inte samma sak som ruin) och hjärtträd, men allt hans helt enkelt inte med. Dessutom var det helt stööööört varmt. Hela sommaren innan hade det varit vår, men precis lagom till den stora dagen slog det om till tropisk sommar.

Fotograferingen var väl inte den delen av dagen som jag sett fram mot mest, men det var faktiskt rätt så kul det med. Alla var vackra, fotokusinen var suverän och värmen var mer skön än påfrestande. Dessutom blev bilderna superfina.

13:20 Äta

När vi alla var nära att kollapsa i värmen (oklart om den gravida tärnan eller det nu något nervösa brudparet var närmast) avslutade vi fotograferingen och tog en lunch på en filt bakom en slottsruin. Mysigt.

13:45 Ladda

När vi ätit klart försökte vi andas lite och ladda för vigsel. Jag fick för mig att jag skulle ladda som inför en fotbollsmatch och gick lite in i "bubblan". Stampe laddade genom att få klänningen hårdare snörad. Precis då, 10 minuter innan vigseln skulle börja, gick ett av banden till klänningen sönder.

Skulle Stampe tappa hela klänningen? Skulle jag glidtackla prästen? Skulle gästerna kunna uppföra sig i kyrkan? Fortsättning följer i ett inlägg som kommer snarare än vad ni kan ana...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar