torsdag 1 februari 2018

Yoghurtelefant

Pluttson är lite krasslig. Eller så är han trött för att han hostar på natten så att han inte kan sova. Eller så hostar han på natten för att han är krasslig. Hur som helst så får han stanna hemma och vila upp sig imorgon.

---

Om en lärare ringer hem till dig och informerar dig om att ditt barn betett dig illa och du svarar "Vad vill ni att Vi ska göra åt det?" så borde du tvångsomhändertas. Inte ditt barn alltså, utan du.

Pluttson t.ex. ska inte bete sig illa någonstans. Han kommer garanterat att bete sig illa och jag räknar med att den som har betalt för att hantera situationen där den uppstår ska göra det och jag inser att det kan vara sjukt svårt att få sina barn att bete sig som man vill att de ska göra. Men jag kommer alltid göra allt jag kan för att han ska uppföra sig ok överallt. Du slutar aldrig att vara förälder. Aldrig (eller ok, när de fyller 18 kanske du kan avsäga dig lite föräldraskap i nödfall).

Som tur är var det inte Pluttson som betett sig illa och inte heller jag som var läraren som fick ett sånt svar från en förälder. Men ändå: Skämmes!

---

Elefanter har inte 4 knän. Det kan se så ut pga deras högt placerade fotleder (de går på tå), men det är inte sant. Tro inte på allt du läser på yoghurtpaket.

Vad det är för skillnad på knän och armbågar? De viker sig åt olika håll i förhållande till rekommenderad färdriktning.

Bonusinfo: Inga däggdjur har 4 knän.

Följdfråga: Finns det några djur med 4 knän?

Tacksam för svar!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar