tisdag 17 mars 2020

Corontän

Jahaja. Det är en Coronapandemi som är typ allt nu. Det vet ju alla, men jag tänkte mest för min egen skull när jag tittar tillbaka och undrar vad det var frågan om 2020.

Själva har vi varit hemma större delen av de senaste 4 veckorna med par i vattkoppor, par i magsjukor och fullt hus med "ett vanligt virus". Börjar bli lite långsamt. Kan ju inte göra någonting heller när man inte får vara någonstans snorig och all sport har lagts ner. Tur att man kan bygga koja i skogen och att vi har varandra. 

På tal om snor... En stor undersökning från Italien visade att typ alla med Corona har hosta, feber och jobbigt med luftvägarna. En del har ont i muskler och leder. Vissa har huvudvärk. Typ ingen är snorig och nästan ingen nyser. 

Så här ligger jag snorig och nyser. Tänkte att det kan bevisa att jag inte har Corona. Nähä, då innebär det tydligen att jag Inte får jobba. Var kom det ifrån?

"Corona är ju bara en vanlig influensa". Nae, det är det ju inte. Men det ger ju lite perspektiv att fundera på hur lite man hörde om de där 1012 som dog vintern 2017/2018 jämfört med de 7 som dött i Corona. Beror väl på att vi inte vet hur illa det kan bli. "Och så finns det inget vaccin som kan stoppa det!!". Jo, men de där 1012 dog trots att det fanns vaccin.

Andra spännande siffror: Av Italiens nuvarande dryga 20 000 aktiva Coronafall är dryga 1600 kritiska fall. Typ 8% alltså. Om 8% av Sveriges cirka 1100 fall skulle vara kritiska fall så skulle vi ha 88 kritiska fall. Vi har 2 kritiska fall. Har vi olika definitioner av kritiska fall?
Men det är lika märkligt om man ser på dödsfallen. I Sverige har typ 0,5% av de rapporterade fallen lett till dödsfall. Om Italien haft samma procentsats skulle 135 italienare dött vid det här laget. Det är 1809 personer som strukit med. Måste ju ha att göra med hur många man testar om det slår till där många äldre bor, att Italien hade smittan långt innan de upptäckte den osv. Men det är ändå extrema skillnader. Och det är samma skillnader mellan andra länder också som motsäger att det skulle bero på i vilken fas av spridningen man är. 

I Kina verkar man, glädjande nog, fått spridningen att nästan stanna av helt. De har länge stått på dryga 80 000 rapporterade fall, men jag hörde någon expert som sa att det snarare kunde röra sig om flera miljoner drabbade i de områden som sattes i total karantän (man testade bara de som kom till sjukhuset och till sjukhuset fick bara de komma vars tillstånd var livshotande). Däremot är deras rapporterade dödssiffror rimliga enligt WHO m.fl. och ligger 3213 (14 nya senaste dygnet). 3213 i ett land med nästan 1,4 miljarder invånare. I Sverige dog 1012 i influensan förrförra vintern.

Med de siffrorna i luften så tycker jag att det är jätteviktigt att vara jättenoga med handhygien, hur man hostar, att inte besöka riskgrupper vid minsta symptom osv. För det funkar både mot att stoppa sjukdomar vi inte har vaccin mot och mot sjukdomar vi har vaccin mot (men som ändå dödar många). Som en ren bonus slipper ju fler att åka på vanliga harmlösa förkylningar. 

Jag tycker det vore idiotiskt att stänga ner grundskolorna i Sverige. Jag skulle tycka att det skulle vara väldigt kul att testa att köra distansundervisning med 8-åringar, men det vore idiotiskt ur ett samhällsperspektiv. Däremot bör de lärare som sitter hemma med en lätt förkylning (hejhej här är jag) få distansundervisa de elever som tvingas sitta hemma med lätta förkylningar. Att inte göra det är ju fruktansvärt slöseri.

Nu ska jag sova. Det är tydligen bra för att sluta snora. 

Nästa inlägg kommer inte handla om Corona, trots att allt nu handlar om Corona. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar