måndag 23 mars 2020

Stay in school

Idag var jag tillbaka på jobbet för första gången sedan allmän skolplikt infördes. Typ. Idag bedrev vi ordinarie undervisning för 16 elever och servade övriga 13 med instruktioner för hur de skulle ta till sig motsvarande lärande på hemmaplan. Utmanande.

Det är extremt tabu att jämföra Coronapandemin med säsongsinfluensa. Antar att man tänker att folk då tänker att det där är inte så farligt och så kliter de i alla direktiv och regler. Kanske är så. Jag tänker att det är svårt att få en rimlig uppfattning av något nytt om man inte har något att jämföra med.

-Jag funderade på att smaka bara liiite botulinumtoxin. 
-Nej, gör inte det. Det är 6 miljoner gånger giftigare än skallerormsgift.
-Oj. Ja det lät ju inget vidare. Jag avstår.

Ser ni vad jag precis gjorde? Jämförde för att skapa förståelse för någonting nytt. 

Sen har vi ju inte lika mycket fakta om corona som vi har om botulinumtoxin. Men det kan vi ju skaffa oss om vi efter hand som forskningen ramlar in jämför med sånt som är bekant för oss. Vintersäsongen 2016/17 dog 25 000 personer av influensan i Italien. Och nej, de var inte särskilt utspridda över hela vintern. 

Sen är det ju massor annat att räkna in. Till säsongsinfluensor finns ju vaccin (även om italienarna är ganska dåliga på att vaccinera sig). Corona har man bekämpat med isolering (det gör man ju i väldigt liten utsträckning mot säsongsinfluensor). Och oavsett hur mycket värre än säsongsinfluensor som Corona är så blir det ju ännu värre av att det är bägge sakerna på samma gång nu. 

För övrigt så tycker jag att man ska givetvis ska följa experternas rekommendationer. Fritt fram att ifrågasätta och se ur andra synvinklar, men lyssnar man inte på de som har mest kunskap så är man bara korkad. 

https://www.linkedin.com/content-guest/article/sweden-new-superpower-megan-penhoet

Nästa inlägg kommer inte handla om Corona (kör på "varannan vatten"). 

Imorgon fyller jag år.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar