söndag 8 mars 2020

Mello

Det var final i Melodifestivalen igår. Ruskigt svårtippat år. The Mamas vann, övriga vann inte. 

Jag tror att alla bidrag hade kunnat vinna uttagningen i ett annat land. Minst hälften av bidragen i Eurovision kommer vara uppenbart sämre än de som kom sist i svenska finalen. 

Jag tror inte att the Mamas kommer vinna Eurovision. Det tror jag inte att något bidrag i finalen hade kunnat göra.

Men oavsett om så är fallet eller inte så vänder jag mig till alla "Fel låt vann - den här låten hade ju haft bättre chans i ESC". Det är som att en IFK Norrköping-supporter skulle hoppas att Malmö vinner Allsvenskan för att de har större chans i Champions League-kvalet. Sen håller man ju givetvis på Malmö i Europa ändå om de går dit, för att de är ifrån Sverige. 

Melodifestivalen är en tävling där vi utser vilken låt vi svenskar tycker är bäst (ja, jag tycker internationella juryn är ett idiotiskt påhitt). ESC är en tävling där Europa (+lite till) utser vilket lands favorit vi tycker är bäst.

Nu kör vi söndag!

1 kommentar: