lördag 5 februari 2022

Fel guld

Såhär i början av OS kan det vara klokt att påminna sig om hur Sverige fungerar i olympiska vinterspel, så man slipper bli besviken på samma saker som vanligt.

I små hippa sporter snackas alltid svenskarna upp som givna medaljkandidater (oavsett om de brukar lyckas bra i världscupen eller om de bara sett X-Game på Youtube). Sedan blir de 8a. I bästa fall. Däremot i de 2 stora snösporterna längdskidåkning och skidskytte så brukar svenskarna alltid överprestera på OS jämfört med ranking och världscupsframgångar. Finns tidigare inlägg här på bloggen om fenomenet. 

Så hur gick det idag då? Frida Karlsson, Ebba Andersson och Moa Olsson gjorde väl alla sina svagaste lopp för hela året? Kalla var väl ungefär där hon varit under säsongen, men klart sämre än sista tävlingarna in mot OS. Skidskyttet då? Sverige sköt inte en enda straffrunda! Men helt plötsligt åker de sämre än alla länder förutom typ Kina. Tidigare under säsongen har vi varit bäst i spåren.

Sen kom det en kille och åkte nerför en knölig skidbacke, gjorde 2 imponerande hopp längs vägen och så tog vi ett OS-guld. Go puckelpist! Go Walter!

Nu vet jag inte vad jag ska förvänta mig längre. Det enda jag vet är att ett guld är ett guld är ett guld. 

Frosch och jag har tänkt ut en ny vintersport. Backhoppningsskytte. Inte helt spikat reglerna, men jag tror att man ska skjuta 3 lerduvor medan man åker nerför backen. Om man missar så får man försöka sätta extraskotten i luften. Missar man även då så är det bara att ta en straffrunda upp i lilla hoppbacken. 

Jag och Frosch har Corona förresten. Kanske förklarar ett och annat. 

Nu taggar vi Mello! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar