fredag 11 februari 2022

Gitarren och jag

 Jag blev så förvånad här om dagen. Och imponerad över de här med muskelminne.

Jag och Frosch hade under en skattjakt på vinden kommit över min gamla akustiska gitarr. När vi öppnade lådan såg vi att minst en sträng var på väg att ge upp fullständigt. Jag beställde nya strängar och blev allt lite stolt när jag för första gången i mitt liv strängade om en gitarr (tack Youtube). 

När jag ersatt de mindre lyckade strängarna så skulle jag stämma gitarren. När jag fixade en app som skulle hjälpa till med stämmandet så råkade jag också springa på lite tabulatur (tabs). Tabu-vad? Ja det var inget jag stött på innan heller, men det var liksom "noter" som var skrivna utifrån vilken sträng och vilket band (heter det så) på gitarren som skulle spelas. Det är väl alla noter, men det var liksom siffror på 6 ritade strängar. Tänk Guitar Hero.

Först testade jag någon random låt som jag inte kan melodin helt på. Lät fel. Så jag laddade ner tabs till Du gamla, du fria (patriot som jag är) och Cecilia Lind (hela titeln är jättelång...). Och så kunde jag spela dem. Utan att träna liksom. Bara titta på tabsen och spela. Inte felfritt alltid, men med bra flyt ändå. Jättemärkligt.

Jag har inte spelat gitarr på nästan 30 år och inte ens då var jag särskilt bra. Det enda jag kom ihåg var Blinka lilla stjärna (första låten jag lärde mig) och riffet till Smoke on the water. Men mina fingrar kom tydligen ihåg var strängarna satt och var de olika banden befann sig. Så jag kunde i lugn och ro titta på tabsen och så spelade fingrarna. 

Härrå!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar