lördag 18 februari 2012

Lite luckor

Ni kanske börjar tycka att det är lite stora mellanrum mellan inläggen här på bloggen. Jag kan bara instämma, men ska ändå försöka att förklara varför (för jag förstår ju att ni vill veta allting som händer, hela tiden). Den dåliga uppdateringen beror primärt på 3 saker.

1) Jag har haft lite dåligt med skriv i fingrarna. Om det beror på jobbet (som går riktigt bra och är mest kul) eller någonting annat vet jag inte. Det vänder säkert snart.

2) Janna har haft en liten svacka när det gäller bloggskrivandet. En svacka på nåt år eller så.

3) En ekonomisk kris i Gabon. Det kanske låter ologiskt, men det är såhär: Jag skriver inte några av mina inlägg på svenska då jag tycker att jag har ett allt för fylligt och inlindade språkbruk på mitt modersmål. Istället skriver jag alla mina inlägg på det kanske mindre kända, men ack så vackra, språket Qawasqar. Sedan mailar jag ner allt det jag skrivit till Kabbi (en milt desillusionerad kille som driver ett "internetcafé"på Voetboogstraat i Amsterdam). Tror stället heter typ Krystal. Hur som helst så kan den här killen inte läsa, så han förstår inte att inläggen är skrivna på ett ovanligt språk. Någon gång varje månad reser Kabbi dock hem till sin gamla mor Pinga som bor på ålderdomshemmet Cabot Park Village på Jamaica. Han tar med sig lite smärtstillande produkter och mina mail i pappersformat till  henne. Som tack för att han är en sådan god son har hon gått med på att översätta mina mail. Pinga talar nämligen flytande Qawasqar sedan sin tid som stylist på ön Wellington utanför Chile. Dessvärre kan hon endast tala Qawasqar och Franska. Franska blir därmed språket hon översätter till. Jag talar inte Franska och Kabbi talar nästan inte alls. Därför har det helt enkelt blivit så att Pinga skriver ner sin översättning och postar den till sin vän Obou i Gabon. Obou talar franska och svenska. Franska för att det är bra att kunna i Gabon och svenska för att det har så fin språkmelodi. Dessvärre har Obou nu hamnat i en ekonomisk kris. Hans keramiksvanar säljer dåligt och han har från och till inte råd att köpa frimärken. Därför kan det bli lite långa mellanrum mellan inläggen ibland.

Tjarå!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar