söndag 26 februari 2012

Travtrav

Vi var då på mantorps travbana igår och jag körde en riktig travhäst. Innan jag fick köra skulle ju dock allting förberedas. Shiiit vad mycket remmar och spännen och grejer det ska vara på en travare. Mycket mer än när man ska ut och rida. Jag fick köra stallets största häst som alltså heter P.E. Hornline. Dryga 128 tusen insprungna på 48 starter. Hade jag kört honom hade det varit betydligt mer...

Vi körde givetvis med en dubbelsulky så att det satt en tjej bakom mig som kunde rycka in om det behövdes. Vi inledde med att köra på träningsslingan och drog på lite på rakbanan (800m raksträcka). Jag fick mjölksyra i benen efter typ 1 minuts körning, men efter att lite småjusteringar lyckades jag hitta ett sätt att sitta som funkade. P.E. visste precis vad han skulle göra typ hela tiden så det var väldigt lättkört, men det var riktigt coolt att styra ett sånt muskelpaket. Lite lurigt var det dock då man satt så långt ner att man inte såg någonting alls framåt om man inte lutade sig ut åt sidan. P.E. blev lite förvirrad när vi skulle volta för att undvika en sten, ena tömmen höll på att hamna fel runt svansen en gång och han gillade att bajsa i farten, men annars var det en väldigt bra träningsrunda.

Sedan körde vi ut på Manorps stora oval, där vi sett många hästar (t.ex. Scarlet Knight) tävla. Då dom skulle spara banan till tävlingarna på måndag fick vi bara köra yttervarv, men det gjorde ju bara att jag fick köra ännu längre. Efter ett segt förstavarv då P.E. mest ville titta åt vänster och svänga åt höger (jag har spelat fotboll för länge för att gå på en sån klassisk titt-fint) tryckte vi på rejält på andra varvet. Riktigt skön känsla när vi blåste på som mest över upploppsrakan. Jag satte helt klart personligt rekord.

Efter det så fick jag plocka av alla saker och tvätta rent häst och utrustning. När vi sedan skulle "jogga ner" hästen så träffade vi på Ralf "Raffe" Karlstedts fru som var påväg till hagen för att hämta in några hästar. Det fina med det är att Karlstedts är dom som tar hand om och tränar årets östgötahäst i rikstravet (Shibur "Burre" Night som Janna och jag är delägare i). När vi parkerat P.E., och jag fått en fin rosett, gick Janna och jag upp till Karlstedts stall och hälsade på "Burre". Även elitloppsstjärnan "Raffe" själv dök upp och snackade lite. Janna och jag är numera en del av östergötlands travelit. Hojta till om ni vill ha några stalltips...

Ciao!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar