onsdag 2 april 2014

Aprilskämt i skolans värld

Aprilskämt är en av de grundstenar som den svenska skolan vilar på. Tar man bort det så lutar vi som tornet i Pisa... Här kommer en sammanfattning om hur väl skämten lyckades på min skola.

Vår rektor:
Skickade ut ett mail till all personal angående att en dokumentärfilm skulle spelas in på skolan och att det skulle kunna påverka undervisningen.
Minst 2 personer blev upprörda och säkert 10 frågade mig "Det där mailet om filminspelning... Det var ett aprilskämt va? Väl? Eller?"

Mina kollegor i år 1:
Berättade för barnen att pga svenska skolors dåliga resultat i Pisa-undersökningen så har man nu bestämt att införa skola även halva lördagarna.
1 kille blev överlycklig. Många blev upprörda över att det skulle krocka med deras handboll.

Min kollega i år 3 (med hjälp av vaktmästaren):
Förklarade för barnen att kommunen beslutat att testa en ny fiberberikad mjölk till skolmatsalarna och att vi blivit utvalda som testskola. Vissa utvalda skulle få lämna urinprov osv.
En tjej blev glad att hon är mjölkallergiker. Många blev nervösa över urinprovet.

En kille i år 3:
En liten stund efter att fröken avslöjat sitt aprilskämt ramlar en kille på golvet med en smäll. Fröken flyger upp och fram för att hjälpa honom. Hans "april april" fick mest applåder av alla.

Jag:
Försökte berätta för barnen att dagens lunch var korvlåda (för det var det).
Ingen trodde på mig. Vissa trodde inte ens på att vi skulle ha de skolämnena jag berättade när jag presenterade dagen.

Vaktmästaren:
Satte upp en lapp om att "På onsdag bjuder vi all personal på våfflor".
Många velade om huruvida det var ett aprilskämt. Minst lika många förstod att var ett aprilskämt.

Idag bjöd Vaktis all personal på våfflor...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar