tisdag 30 juli 2013

Stampemester

Det här med semester verkar ha mer inverkan på Stampe än på mig. Ni som känner Stampe vet att en normal kväll ramlar hon ner i soffan, ser mellan 1 och 7 serier på datorn, påstår sedan att hon ska se någonting på tv och somnar. Nu har dock semestern fått det att slå över åt andra hållet. Hon springer omkring och fixar och städar och flyttar och röjer. Jag vet inte om jag ska le eller få dåligt samvete. Jag är mer "jämn" i mitt hemmafixande (lite men hyfsat ofta).

Helt klart är iaf att Stampe fått mer energi av att ha semester (sen hon slutat stressa över allt hon ville hinna göra på semestern). Sen jag åkte till fotbollsträningen vid 18 har hon städat halva huset (som redan var städat), röjt fyrtioelva skåp, omorganiserat typ lika många skåp, gått igenom papper motsvarande 14 fotbollsplaner med träd, tvättat och lagat mat i två omgångar. Imponerande hjärtat!

Jag röstar för mer semester till förskolelärare och Stampe for president! Jag älskar den flickan!

------------

När jag ändå är igång och skriver kan jag ju ge lite kort feedback på Stockholmsresan vi gjorde sön-mån. Skalan vid eventuell betygsättning är som alltid (A-F där A är världsklass och F pinsamt dåligt).

Stångåbuss: Betyg C
Bus4you: Betyg A
Solna Hotell & vandrarhem: Aptråkig personal, dåligt underhållet och rökstank i hela hus 8 (+ för att vi fick byta till hus 6 som luktade lite bättre). Betyg E+
Friends arena: Pampig (även om det påminner lite om Death Star i Star Wars), fräscht, bra sikt även från översta läktaren, bra lutning (om inte personen framför alltid tänker ställa sig upp och luta sig framåt) o.s.v. Betyg: B

EM finalen: Tyskland - Norge 1 - 0. Kanske inte världens mest välspelade match och inte världens bästa domare, men spännande och riktigt bra drag på läktarna (en bit över 40 tusen innebar största publiken på en EM-match för damer någonsin). Här följer en lista över vanligaste supportrarna jag uppfattade på läktarna:
1: Svenskar som höll på Norge (en överlägsen majoritet).
2: Norrmän som höll på Norge (det var nog runt tusen iaf).
3: Tyskar som höll på Tyskland (över hundra kan jag gissa).
4: Svenskar som höll på Tyskland (om de inte vände fel på den tysk-norska "flaggan" man fick vid ingången så var det faktiskt några stycken).
5: Finländare som höll på Norge (två).
6: Finländare som höll på Finland (en).

Matchens största jubel:
1: När svenska damlandslaget kom in på arenan.
2: När Norge gjorde mål (som visst bara jag såg att assisterande domaren vinkade bort för offside med en gång).
3: När Norge fick sin andra straff.
4: När Norge fick sin första straff.
5: När Erik Saade gjorde entré och sjöng EM-låten.
6: När det blev klart att Tyskland vunnit matchen.
7: När Tyskland gjorde mål.

Kurdisk mat: Mycket lamm, mycket saftigt, allting rejält tilltaget ("ALLT ingår" dessutom), världens största bröd (som dessutom var gott) och übergod Hummus (i vanliga fall gillar jag inte Hummus alls).Det enda dåliga var nog att köket var För snabba. Vi fick soppa (utan att ha beställt det - Allt ingick ju) innan vi ens hade satt oss ner och vi fick in all maten innan vi hade hunnit halvvägs på soppan.

Gröna lund: Mycket folk, medellånga köer till allt, väldigt högljutt (om man jämför med Liseberg t.ex.) och halvtråkigt väder. Vi kom fram till att av mig och Stampe så är jag bäst på precision medan Stampe är bäst på reflexer och att välja siffror.

-------------------

På tal om något helt annat så var jag tillbaka på Cloettavallen i lördags. Måste erkänna att det fortfarande känns som att komma hem. Vi spelade träningsmatch mot Ljungsbro och vann med 1-4. Det innebär att jag fortfarande är obesegrad på Cloettavallen sedan september 2011.

God afton!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar