fredag 12 augusti 2011

Nytt jobb

Puh. Nu har jag gjort dom två första dagarna på nya jobbet. Första dagen blev det lite mer än 12 timmar på jobbet. Först lite kort info från rektorn, presentation av alla oss nya (14 eller 15 totalt, men då var ju inte alla lärare) och de få som jobbade kvar. Eller ok det var fler som var kvar sedan tidigare än vad det var nya. Jag tror dock bara att det var 2 av oss som var "helt" nya som lärare och därmed lite extra vilsna. När man har gjort praktik så har det ju bara varit när skolorna varit öppna. Allt förarbete har vi inte fått lära oss mycket om. Litteratur, schema, inredning, pappersarbete kring såväl sig själv som elever, skolskjutsar, lustiga förkortningar  o.s.v. o.s.v. o.s.v. Men nu har jag ju tappat tråden. Det som hände efter det inledande mötet var att jag träffade hon som haft klassen innan och fick reda på lite praktiskt och vad de hade jobbat med innan. Insåg även att jag haft nästan hälften av eleverna i simskola. Så jag kan redan många namn :) och eleverna har lite koll på mig. Det känns fortfarande som om det är massor saker som jag inte har koll på, en hel del som jag måste hinna göra innan eleverna kommer och en väldig massa arbete som jag har framför mig när eleverna kommer. Men att dom första åren som lärare skulle bli rejäla "hundår" har jag räknat med. Innan man samlat på sig rutiner, upplägg, lektionsplaneringar, extrauppgifter o.s.v. Men det ska nog bli bra det här. Verkar vara bra kollegor dessutom.

Ja igår kväll hade vi kick off också. Klurigheter, en korpulent åtvidabergare med en gitarr och en del humor och så lite lättare mat till det.

Idag har Janna haft migrän hela dagen. Min lilla stackare. Sen jag kom hem från jobbet har jag försökt att ta hand om henne. Nu sover hon i soffan. Somnade ifrån filmen "Dumma mig". Jag sover inte ännu, men det kanske ni hade listat ut.

Nu ska det snart bli helg. Den som letar den finner små brädbitar i en skog och Västra Harg ska få pisk.

Tjarå!

P.s. Från mitt klassrum kan man se båtarna som åker på Göta Kanal

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar