måndag 30 april 2012

The Avengers

Igår såg vi The Avengers på bio. Så snart som möjligt bör du se den. Det var inte en film, det var en upplevelse. Innan du ser den gör du dock allra bäst i att ha sett Iron Man, Captain Amerika och Thor (du behöver dock inte ha dom i färskt minne). Men rör inte ner dom filmerna i samma gryta som Avengers, bara se till att ha sett dom var och en för sig. Jag tyckte väl att dom filmerna var från "ok" till "riktigt bra". The Avengers tyckte jag var enastående.

The Avengers är the shit Jag är varken besatt eller särskillt insatt i genren sedan tidigare (jag hade dock sett de tre ovan nämnda filmerna tidigare) men ändå så var jag helt slukad av filmen från första till sista scenen. Star Wars, Sagan om Ringen, The Avengers... Japp, de bör nämnas i samma sammanhang.

The Avengers är lite som OS. I OS drar man ihop alla stjärnor från en massa olika sporter. En del sporter tycker man är jättespännande, en del sporter är helt ok och man ser dom då och då och andra sporter är väl inget som man direkt tittar på i vanliga fall. Men när man slår ihop dem alla var fjärde år så blir det större än allting annat just tack vare alla olika bitarna. Så är The Avengers. Det är stort. Det är OS. Och precis som OS måste hållas på en stor, pampig arena så bör The Avengers ses på bio.

Betyget kan bara bli JJJJJ.


Sen skickar jag med en brasklapp: The Avengers är inte en film som alla kommer älska. Jag kan redan höra vilka invändningar en del kommer att ha. Så jag kan inte lova att just du kommer att gilla den, men jag kan lova att jag älskade den.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar