tisdag 28 augusti 2012

Lärare vs. fritidspedagoger

Att jobba med barn är lätt världens bästa. Efter att nu ha jobbat som fritidspedagog ungefär lika länge som jag jobbat som lärare har jag dock börjat undra över varför många fritidspedagoger är så bittra på lärare. Sen kan man ju också undra varför lärare inte kan dra nytta av fritidspedagogernas kompetens på bästa sätt, men det tror jag redan att jag vet (brist på tid, insyn eller (i undantagsfall) engagemang). För att underlätta för dessa två yrkesgrupper har jag jämfört de två yrken (trots att det är lite som att jämföra äpplen och päron).

Lärare:
+Lite högre lön, längre semester, större möjlighet att påverka sina arbetstider, större utmaning,  högre status.
-Längre arbetsveckor (även om vissa har svårt att förstå det), större press, svårare att släppa jobbet på fritiden, svårare, mycket mer pappersarbete, mer ensamt.

Fritidspedagog:
+Mindre krav, lättare att få arbeta med den sociala biten, lättare att släppa jobbet när man kommer hem, mer vuxensamarbete, mer tid med barnen, lättare att hinna göra ett bra jobb.
-Kortare semester, lite lägre lön (även om inte jag fick det), mer tid uppbunden i skolan, lägre status.

Sammanfattningsvis så krävs det mer av varje enskild lärare. Därför är det givetvis svårare att hitta rätt personer till det yrket. Därför bör de ha betydligt högre lön än vad de har idag (Många tusenlappar mer än fritidspedagoger), så att det blir fler som vill bli det, så att det finns fler att välja bland. På fritids kan ett fritids bli jättebra om några pedagoger är jättebra och några är kass. Det håller inte i skolan. Utöver att det är mycket mer psykiskt påfrestande att vara lärare. Då kan jag ju också påpeka att om jag skulle betygsätta alla lärare och alla fritidspedagoger jag jobbat med så skulle snittbetyget ligga väldigt nära varandra.

Så fritidspedagoger: sluta vara bittra på att lärare inte förstår vad ni gör (eller det brukar vara rektorn som man tycker inte förstår, men bitterheten är ofta lika stor mot lärarna). Ni har ett glassigare jobb och fritidspedagoger lär dessutom ha ännu sämre koll på vad lärare gör.

Lärare: Använd och uppskatta fritidspedagogernas skills. De är generellt bättre än lärare på att samtala med barn på tu man hand. Hela den sociala biten liksom.

Själv trivs jag väldigt bra med båda jobben. Jag vill dock helst jobba som lärare då jag älskar att planera och gillar utmaningar.

Det här måste för de flesta ha varit ett av de tråkigaste inläggen ever, men sånt är livet. Suck it up!

Tjarå! =)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar