torsdag 14 juni 2012

Underbara Hagbyskolan

Idag var jag med om min första riktiga skolavslutning som lärare (jag vet att jag var anställd som fritidspedagog men jag har ju varit resurslärare största delen av tiden). Det var inte lika jobbigt att säga hej då till alla barnen som det var på Vreta där barnen mer var "mina barn". Det är verkligen något speciellt med att vara klasslärare. De banden man knyter då går inte att jämföra med någonting annat. På Hagby har jag dock haft en fantastisk och riktigt rolig tid. Verkligen helt underbara kollegor, underbara barn och superstämning på skolan. Dom har verkligen lyckats kombinera ihop professionalitet med familjär känsla. Jag kommer jättesakna mina närmaste kollegor, alla barnen i år 3 och alla "Blåklintar". Dessutom kommer jag sakna (nästan) all personal på skolan och de barn som jag inte haft direkt men ändå lärt känna.

Tyvärr har jag åter hamnat i sitsen där skolan vill ha kvar mig men inte får ha kvar mig. Till lärartjänsterna måste de ta in övertaliga och till fritidstjänster måste de ta in folk med fritidspedagogutbildning. Det är märkligt att jag vet massor lärare som går i pension, flyttar från Östergötland, skaffar barn o.s.v. men alla dessa platser kan fyllas av övertaliga lärare. Vilka är dessa skolor som skapar en massa övertaliga lärare som de skickar iväg?

Tack alla barn och vuxna på Hagbyskolan!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar