söndag 9 januari 2011

Möte med sladd

Nu vet jag vad dom pratar om när dom säger att underkylt regn är så farligt i trafiken. Isiga vägbanor som blivit slipade av snö och blåst är ingenting. Modd och slask är som en barnlek. Underkylt regn is the shit. Vi var sjukt nära att krocka igår när vi var på väg hem från Maspelösa.

Strax efter att vi kommit ut på den lite större vägen (fornåsavägen) så kände jag att bilen uppförde sig annorlunda och när en kurva var lite lite doserad så ville den verkligen glida ner till den andra körbanan. Så jag slog av rejält på takten och tog det väldigt försiktigt. Men i trafiken finns det ju även andra bilar. När vi kom över ett krön så ser jag hela sidan på en bil (vi tvistar fortfarande om vad det var för typ av bil, men den var mörkblå, hög och ganska kort) och tror för en kort sekund att den är på väg att svänga av från huvudleden. Men där fanns verkligen ingen avfart och jag inser snart att den bilen har klart högre hastighet än oss och att den har fått toksladd. Men när den mötande bilen nästan var nere i "sitt" dike så fick den fäste igen och hoppade över mot "vårat" dike. Jag hinner tänka en hel del på dom få sekunderna som går, men mest velar jag över om det är vettigast att försöka gira till höger eller vänster. På något mirakulöst vis lyckas ändå den mötande bilen få fäste mitt i vägen och hoppar tillbaka mot "sitt" dike igen. Vi hinner då precis passera bilen innan den åter får fäste ute i vägrenen och hoppar in bakom oss. Vi kan sedan i backspegeln se bilen sladda fram och tillbaka ytterligare 5-6 gånger innan den till slut lyckas stanna högst upp på krönet.

Med adrenalin upp i öronen och en puls strax under 250 så slår vi av ännu mer på takten och kör så rakt som vägen tillåter. När vi är nere i 30 och ute på en raka så förvarnar jag Janna att jag ska testa att bromsa. Det hade jag inte behövt göra. Jag lovar att om jag i norrmalt väglag hade frikopplat så hade bilen då saktat in fortare än vad den gjorde nu. Jag stod på bromsen, abs:en gjorde sin grej och vi fortsatte rakt fram i precis samma fart.

Läskigt var det.

Nu blir det film, god mat och kanske någon underkyld dryck =)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar