onsdag 16 november 2011

Precis

Jag blev kanske lite kort förut. Vi gick på bio. Klev in, satte oss och tittade på filmen som visades. Bio.

Vi såg nya twilight-filmen. Ni som genast gissade att Janna valt film hade helt rätt. På något mystiskt sätt har jag nu sett alla 4 filmerna (inte alla på bio) trots att jag aldrig tyckt att de varit särskillt bra. Give and take tror jag att det kallas. Det här fjärde filmen var lite annorlunda än dom andra tre. Dom andra har mest varit tjejigt, dystert, tjejdystert, stort slagsmål, tjejdystert, tjejdyster. (Någon tjej får gärna förklara för mig någon gång varför det är det dystra, omöjliga och tragiska kärleken som är den stora kärleken. Eller iaf den som fixar så att filmer blir tjejfavoriter.). Den nya filmen var mer lite tjejigt, dystert, humor, stort slagsmål, dystert, humor, dystert.

Någonting som har varit imponerande i alla 4 filmerna är iaf hur man  lyckats göra om böcker till film på ett  väldigt annorlunda sätt. Normalt så brukar filmer baserade på böcker innebära att dom är fullspäckade med saker som händer precis hela tiden. Det händer så mycket i böckerna som man vill få med i filmen att det bara blir en massa snuttar och lite svårt att hänga med för dom som inte läst boken. Här har dom gjort filmer baserade på storsäljande, hyfsat mastiga, böcker och dom lyckas få det mer slow än en Ingmar Bergman-rulle. Den som inte lyckas hänga med i twilight-filmerna behöver söka hjälp. "Om vi visar i 2 timmar hur förtvivlad hon är över att hon inte kan välja mellan två killar (utan istället gör allt för att ge båda nya förhoppningar hela tiden) så kanske publiken förstår hur jobbigt det är för henne!", "Mer dystert så att dom förstår!" "Mer deppiga miner!", "Dyster musik!", "Nej! Inga grejer som händer, då tappar vi fokus på hur jobbigt hon tycker att det är!"... "Nae det är nog säkrast att vi kör på samma sak i ett par filmer till."...

Jag ger filmen: JJ

Va? Snacka så mycket skit om en film och sedan ge den en 2a?

Jag snackade inte skit... Jag försöker bara ge en målande beskrivning av filmen. Den var faktiskt ok ändå. Jag var väldigt trött efter en lång dag på jobbet och ändå var jag aldrig nära att somna. Och jag blev inte arg på filmen. Det är ok.

Den här dagen får 3,5 (på en skala från 1 till 5). Jag gillar siffror.

Lite i efterskott förresten. Terje fyllde 1 år igår. Grattis Terjemannen!
Tjarå!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar