onsdag 9 november 2011

Sa du sten?

Jag kom på att jag glömt berätta en mycket viktig händelse ur mitt liv för er här på bloggen. Förhoppningsvis kan det skapa en lite större förståelse för vem jag egentligen är. Jag är ju lite svår att komma in på livet.

Veckan innan höstlovet började vi i min klass att arbeta med stenåldern. Som en kul grej och lite avbrott så avslutade vi introlektionen med att vi skulle leka en "stenålderslek". Jag började rita, mycket vackert, på tavlan och förklara leken. Alla var övertygade om att det var Dunken som dom brukar leka, men det var faktiskt Stenåldersdunken, som trots sina många år på nacken är en mycket roligare lek. Det är dock inte den jag tänkte berätta om, så vi hoppar förbi det och börjar på ett nytt stycke.

Efter Stenåldersdunken undrade så stod några elever och körde "Sten, sax, påse". Som en duktig pedagog ska man ju ta tillvara lärtillfällena när dom dyker upp så jag förklarade inlevelsefullt för dom att även den leken faktiskt härstammade från en gammal lek som lektes redan på stenåldern.
-Men ni vet att på stenåldern så fanns ju varken påsar eller saxar, så då hette leken "Sten, sten sten", förklarade jag.
Eleverna blev mycket intresserade och jag förklarade reglerna (som ju är ganska enkla att förstå om man tidigare kört "Sten, sax, påse". Massor av barn gav sig  genast i kast med att testa denna underbara lek. När de förstått svårigheterna med leken så förklarade jag vidare för dom.
-Stenåldersmänniskorna tröttnade dock på leken då det aldrig var någon som vann, förklarade jag halvt viskande med barnen samlade tätt omkring.
-Det var därför man uppfann påsen!
Barnen verkade inte helt övertygade, men jag berättade vidare om hur leken nu växte explosionsartat i popularitet då det faktiskt gick att vinna.
-Efter ett tag så började dock många lära sig fördelarna med att välja påse. Stenen blev nästan utrotningshotad och det var återigen väldigt få matcher som slutade med något annat än oavgjort resultat.
-Det var då man uppfann saxen!!

Skolan handlar inte bara om tråkiga böcker. I skolan ska man lära för livet.

Nu är det slut för idag. Tack och adjö för idag. Tänk vad tiden gått fort och vad mycket vi gjort, men nu är de slut för idag.

1 kommentar:

  1. haha! De tror nog att du levde på stenåldern. När dinosaurierna fanns.../ Malin. V

    SvaraRadera