tisdag 27 november 2012

Loca Hifa

Så slänger jag mig in i LCHF debatten. Jag har hört en del och läst en del och de flesta argumenten är precis samma som jag hört som jag hört för en mängd kostskolor, träningsmetoder o.s.v. tidigare. "Det här är vad människan är skapt för...". Jag är antiseptisk. Men det behöver ju inte innebära att de har fel kring LCHF.

"Människan var samlare & jägare i 2-3 miljoner år och sedan har vi varit jordbrukare i 40 000 år." Alltså är vi inte skapta för att äta "jordbruksmat". Jag har några frågetecken kring det resonemanget. 1) Den allätande människan har väl delvis klarat sig så bra för att vi kan anpassa oss till så många olika sorters föda? Människor har levt och frodats på många olika ställen med många olika typer av föda. 2) Om alla blev sjukare av jordbruksmaten är jag tveksam till att bondestenåldern hade blivit en sån hit som den trots allt var. 3) Många saker som är mindre bra enligt LCHF är ju ändå saker som man förmodligen åt mer under samlar- & jägartiden än under vår tid som jordbrukare (typ frukt). 4) Vissa saker som människan  börjat käka under de senaste 10-15 000 åren är några av de viktigaste sakerna inom LCHF-kosten (t.ex. smör). Men det behöver ju inte innebära att LCHF inte funkar.

Jag tycker att det verkar som att historikerna är ute på djupt vatten och forskarna inom kostfrågor är lite oense. Så vill man veta om LCHF funkar så får man välja vem man ska tro på, vänta tills mer forskning gjorts eller helt enkelt testa själv (i valfri utsträckning). Funkar det för dig så funkar det för dig.

Nu slänger jag mig ut ur LCHF-debatten igen.

Tjarå!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar