lördag 17 november 2012

Sneaky

De senaste dagarna har jag både på jobbet och privat funderat över tjejer och exkluderande. Hela grejen att välja bort vissa vänner från vissa grejer. Och Ja det händer nästan bara bland vissa tjejer vad jag har sett. Om killar ska göra något frågar de kompisarna de brukar vara med och de som inte gillar den grejen säger helt enkelt nej. Om vissa tjejer ska göra någonting så är det ibland alla som får vara med, ibland väljer man bort några och ibland någon. Oftast på det sneaky viset att man bara struntar i att fråga.

Ibland tror jag (naiv som jag är) att det beror på att omständigheter gjort att det faktiskt "bara blev så" och inte är alls så sneaky som det verkar. Ibland verkar det som om vissa helt enkelt inte har förmågan att inse att de gör någonting elakt. Men ofta känns det tyvärr som att det är en ren statusjakt eller vad man ska kalla det. Samma grej som när killar är fysiskt och verbalt elaka mot någon för att de är rädda att själva bli den som blir utsatt. Det kanske är så enkelt att det är en "äta eller ätas"-känsla som ligger bakom båda grejerna och då har ju det här inlägget varit lite i onödan kanske.

Nu när jag skrivit om det kanske jag får lättare att försöka göra någonting åt det tillsammans med barnen. Hur man bemöter vuxna med samma problem är ju svårare. Tips? Någon?

Nu drar vi iväg på lite käk och bio.

Ciao!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar