torsdag 29 november 2012

En dag på mitt jobb

---------------------------------------------------------------
Okristligt tidigt på morgonen spelar jag ett spel som inkluderar bilder på djur tillsammans med en kille (~6). När han plockar upp en bild och vägrar visa den blir både ett annat barn (~7) och min kollega (jag vågar inte gissa ålder) nyfikna.

Annat barn: Vad fick du?
Killen: Jag visar inte.
Kollegan: Kan du inte säga vad det var?
Killen: Nej.
Kollegan: Joo....
Killen: Det är inte en kamel iaf.
*En stunds tystnad*
Kollegan: Kan du inte ge en ledtråd?
Killen: Joo, till Jörgen.
Killen (viskandes i mitt öra): Det är en kamel.
------------------------------------------------------------------------------------


Under en spökbollsmatch får en tjej (~10) olyckligt ett stenhårt kast från cirka 2 meters håll rakt i ansiktet. Typ en halv sekund senare hoppar en av klassens bitigaste killar rakt in i ryggen på henne. "Huvudet är skydd" så hon plockar upp bollen och kastar tillbaka. 2-3 minuter senare kommer hon ut till mig och säger: "Jörgen... Jag har ont i näsan.". Sedan rusar hon rakt ut i spelet igen.
-------------------------------------------------------------

På förmiddagsrasten kommer två tystlåtna tjejer (~10) fram till mig med lite mellanrum.

Tjej 1: Har du med dig frukt idag Jörgen?
Jag: Japp *visar stolt upp frukten*
Tjej 1: Bra Jörgen. Du ska se hur mycket piggare du kommer känna dig nu.
Tjej 2: Hade du frukt Jörgen?
Jag (glatt): Jaa.
Tjej 2: Vad duktig du är Jörgen!
------------------------------------------------------------
2 barn ~10 står utanför matsalen och diskuterar dagens lunch.

Barn 1: Är det lasagne till mat snart?
Barn 2: Det är det idag!
Barn 1: *skiner upp* Är det lasagne idag!
Barn 2: Eller nää, det är lasagnette.
Barn 1: Vad är det?
Barn 2: Det är lasagne, men med pasta.
-------------------------------------------------------------

Kille (~10) kommer in från ena klassrummet till det andra och går fram och börjar prata med en kille som sitter längst fram i klassrummet.

Jag: Du kan ju inte komma in och störa mitt under lektionen.
Killen: Joo.
Jag: Nej, du går ut härifrån *börjar leda honom ut ur klassrummet*
Killen: Då dampar jag.
Jag: Ehh Nej.
Killen: Joo fullständigt.
-------------------------------------------------------

I kapprummet på fritids.

Kille (~9): Jag går hem nu Jörgis!
Jag: Vet du vad R, det är bara två stycken som kallar mig Jörgis. Det är du och E (tjej ~10) i fyran.
Tjej 1 (~9) ropar från andra änden av kapprummet: Hej Jörgis!
Tjej 2 (~9) ropar även hon: Vad gör du för nåt Jörgis?
Jag (till killen): Ok, det är du och minst 3 till...
-----------------------------------------------------------------

Hade jag haft ett anteckningsblock och gott om tid på jobbet så hade det här inlägget kunnat bli hur långt som helst. Men jag hoppas att det iaf har gett er en liten inblick i hur det är på mitt jobb.

Godnatt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar