tisdag 18 december 2012

Dagslända & fråga 5

Spännande att vakna upp på morgonen och inte veta vem man ska vara den dagen. Igår var jag Liza och idag var jag Karin. När man är Liza får man prata väldigt mycket och lära barn svenska. Som Karin får man peka lite mer med hela handen och lära barn både NO och matte. Vi får se vem jag får vara när det ska pysslas imorgon. Pyssel är ju inte min starkaste gren, men det brukar kunna bli kul ändå.

Fråga 5
Vad är det för skillnad på Kräldjur och Groddjur (bonuspoäng om man får med Salamander på ett vettigt sätt i svaret)?

Jorpas politiska hörna

Jag har aldrig varit nån som diskuterat politik så mycket. Nu har jag dock insett att det är där de flesta barrikaderna finns så jag har börjat ta några stapplande steg in på banan. Jag har dock självinsikt nog att inse att jag skulle bli överkörd av riktiga politiker och har därför hållt mig till att debattera med SD-anhängare. Tragikomiskt.

Hör kommer ett meddelande till ovan nämnda tragikomiker som någon random person på facebook skrivit:


"Nej, nationalsången är inte förbjuden!
Nej, skolavslutningar i kyrkan är inte förbjudna!
Nej, pepparkaksgubbar är inte förbjudna!
Nej, Tintin är inte förbjuden!
Nej, det var inte PK-maffian i Sverige som klippte i Kalles jul utan Disney själva.
...Nej, "neger" är inte en färg utan ett skällsord för mörkhyade skapat under slaveriet.

Innan ni blir förbannade över att andra kan ha helt andra världsbilder än ni, tycka helt annorlunda än ni och faktiskt ta illa upp av saker kan ni väl åtminstone kolla upp lite fakta.

Kan ju även tilläggas att nej, du är inte rasist för att du gillar Kalles jul eller luciatåget. Rasist är när du per automatik skyller på att "dom" (Där "dom" i stort sett alltid kan tolkas som folk från mellanöstern) ligger bakom förändringarna (även om det inte skett några.)"Senaste nytt på politiska kartan är ju annars att Centern (efter en tids katastrofsiffror i opinionsmätningar)börjat köra med någon form av omvänd psykologi. De som gått framåt senaste halvåret är ju sossarna och sd. Sossarna fångar ju många med sina tankar om bidrag till de som har det sämst ställt, högre skatt för de som tjänar mycket o.dyl. Centern funderar således på att föreslå att alla ska betala exakt samma procentsats i skatt. SD lär ju dra en hel del röster på att de vill minimera invandringen. Center kontrar med att de vill maximera invandringen.

I nästa avsnitt av Jorpas politiska hörna kommer vi att sammanfatta samtliga riksdagspartier hjärtefrågor så som Jorpa ser på det.

----------------------------

Nu ska jag slå in julklappar till någon som sover.

Ha de!

3 kommentarer:

  1. Hej!
    Groddjur är dom som hoppar runt midsommarstången mitt på dan.
    Kräldjur är dom som fått lite för mycket i sig och försöker ta sig hem på midsommarnatten.
    Salamandern tillhör familjen stjärtgroddjur så det vill jag inte gå in närmare på.

    SvaraRadera
  2. Alla kräldjur är groddjur, men alla groddjur är inte kräldjur. Mina vattensalamandrar i trädgårdsdammen är groddjur!

    SvaraRadera
  3. Vem bryr sig? Kräldjur, Groddjur. Jag hatar slemmiga djur. Speciellt vattensalamandrar.
    Köp en Androidtelefon och kom med vettiga frågor! ;)

    SvaraRadera