lördag 29 december 2012

En kväll i två polismäns liv

Igår kväll när jag gått och lagt mig kring 23:30 så hörde jag något halvlustigt ljud. Ljudet var dock ganska svagt och avtog efter en stund så jag brydde mig inte mer om det. Jag hann dock bara sluta ögonen igen innan jag hörde flera röster väldigt tydligt. Det var mycket tydligare än när det låter från någon av grannarna. Min första tanke var att tvn på något sätt var på. När jag klev upp för att kolla vad det var frågan om så hörde jag direkt att ljudet inte alls kom från tvn utan från utanför vår yttterdörr. När jag kikade ut genom titthålet såg jag genast två gula västar.

När jag tittat lite längre så insåg jag att det var två poliser och två ungdomar. Den ena polisen stod med en kille precis utanför vår dörr och den andra polisen stod med den andra killen några meter bort. När de pratade hörde jag de närmsta två lika väl som om de stått i samma rum som mig. Polisen var ute efter fyra ungdomar som smällt smällare och skjutit raketer mot folks fönster. Både tidigare den dagen och dagen innan hade vi sett ett gäng killar smälla smällare mellan vårt hus och huset bredvid. De två killarna utanför dörren var uppenbarligen två av de fyra, men de påstod att det var de andra två som smält och skjutit raketer.

Jag tänker inte gå in på några detaljer om killarna här (även om jag hörde precis allting), men de var födda -96 och -97. Poliserna gjorde ett bra jobb måste jag säga och var väldigt tydliga, men ändå pedagogiska. Killarna verkade rätt så skakiga och lär inte skjuta några mer raketer på ett tag. Jag är dock ganska säker på att de inte "tjallade" på sina kompisar. Kanske för att polisen typ inte bad dem göra det. Efter att poliserna rapporterat in killarnas personnummer och adresser släpptes de iväg och polisen berättade för "centralen" att det inte var så mycket mer de kunde göra, men att de skulle cirkulera några varv. Jag återvände till sängen.

Fråga 10
Vilken är årets frukt enligt Janna?

Tjarå!

2 kommentarer: