onsdag 26 december 2012

Julfirande

Nu har vi firat jul efter konstens alla regler. Familj, släkt, värme, god mat, paket och lite olika tävlingar/spel. Jag tänker inte skriva om precis allting då det varit späckade dagar. Här kommer någon form av sammanfattning. Vill någon veta mer så går det mycket bra att prata med mig och/eller Janna. Det är trevligt.
23:e-24:e
Var? Ljungsbro
Med? Min familj och släkten på min mammas sida (och min farmor).
Hur var det? Mycket folk var det, men lika familjärt och minst lika roligt som vanligt.

På kvällen den 23:e åt vi oxfilé, kroketter, någon trattkantarellblandning och sallad. Här kommer ett meddelande till min mor: Den menyn måste bli en jultradition. Det är vad jag önskar mig till nästa jul (om inte tidigare). Helt ärligt så tror jag att det var det godaste jag någonsin ätit. Vi hann även med att dricka äggtoddy på kvällen. Det var första gången på länge för min del och första gången någonsin för Janna. Uppskattat var det.

24:e firade vi jul på klassiskt Waltersson/Nilsson/Lund-vis. En av traditionerna är att vi är väldigt flexibla med de många traditioner vi har. Under årets julbad/-bastu (halva släkten jobbar ju i samma simhall) så hade den legendariska Sumotävlingen fått nytt regelverk (för att inte förstöra hela julaftonen för deltagarna). I år gick det ut på att gissa sin viktuppgång (eller nedgång) under 1,5 av de timmarna som vi var i badet. Både jag och bror var, imonerande nog, ynka 0,1 kg från rätt vikt. Men då jag hade mest vågad gissning (uppgång på 1,6 kg) fick jag behålla min sumotitel. Imponerade gjorde även min mosters man som gissade på 0,6 kg upgång men istället gick upp 3,1 kg. Julmaten får mer vildsvinsinslag för varje år och nytt för året var även Nejonöga. När det gäller julklappar så förstår jag inte hur folk kan komma på så bra grejer som jag vill ha när jag själv aldrig kan komma på vad jag vill ha. Stort tack! I år blev det extra många julklappar då både jag och Janna fick någon form av storslam i julklappshasarden. Jag körde på taktiken att ta de mindre eftertraktade paketen som jag själv ville ha i början. När jag sedan hade dem så tog jag saker som jag var säker på att jag skulle bli av med (det blir ju alltid så). Men när klockan ringde så var typ allting som jag ville ha kvar hos mig. Fick dåligt samvete ju. Det är spelets regler, det jämnar ut sig i längden, det viktiga är att man har kul, det var tärningarnas fel o.s.v. men ändå. Det är nackdelen med att tävla mot folk man tycker om. Hur som helst så hann vi även med att dansa kinect och lite annat skoj.

25:e-26:e
Var? Vimmerby
Med? Jannas familj (- en lillasyster), mormor, morfar och farmor och AIK-Ted.
Hur var det? Mysigt, gott och roligt.

25:e hade vi vädret på vår sida då vi åkte ner till Vimmerby utan problem. Här klämmer jag in ett meddelande till mellansyster Persson: Du har lärt mig vikten av att allting är som det alltid varit på jul och att man inte får missa någon del. Synd att du är i Thailand och inte kunde se hur mycket jag har lärt mig...
Som vanligt så fick jag och Janna en egen julklappsutdelning. Även i Vimmerby läser de oss som öppna böcker. Janna kommer förmodligen byta yrke till glassätare inom en snar framtid och kanske kommer ingen av oss någonsin slappa i någonting annat än de skönaste slapparbyxorna ever som lillalillasyster Persson hittat åt oss. Jag förstår varför kalkon är en juldagstradition och den var minst lika stor och god som tidigare år. När det gäller det traditonsenliga kortspelandet så märkte jag förra året att jag förstörde stämningen lite när jag vann en förkrossande seger i poker. Så i år lät jag Janna och pappa Persson vinna kortspelandet. Eller inte. Vann gjorde dom iaf och jag fick försöka glädja mig åt deras segrar. Det är nackdelen med att tävla mot folk man tycker om.

26:e blev det, även det i enlighet med traditionerna, mellandagsrea i Vimmerby (den är tur nog mycket snabbare avklarad där än i Lkpg) och Pizza. På vägen hem visade C30n att 4 personer och deras julpackning (inklusive världens största resväska) lätt får plats.

Här är ett meddelande till Jannas och mina föräldrar: Tack för mat, husrum och allt annat. Ni är bäst! Här är ett meddelande till alla andra vi träffat under julhelgen: Det här får vi göra om!

Jag har säkert glömt en massa roliga och bra grejer, men det var därför jag garderade mig i början med att  skriva att jag inte skulle skriva om allt. Inlägget blev kanske långt nog ändå. Vi avslutar med ställningen i sillydeeptävlingen och så återkommer jag inom en mycket snar framtid med de avslutande frågorna (där man kan få massorr av poäng).

Poängställningen i sillydeeptävlingen:


Svärmor 7 p
Pappan 7p
Stampe 3p
Linda 2,5p
Mamman 1p
Svärfar 1p
Bilbo Baggins 1p
Övriga 0p

God fortsättning!

P.s. Det här är ett meddelande till alla som tyckte att inlägget var väldigt rosafluffigt: Nej! Det var julrött. Rosafluffigt tar vi någon annan gång. D.s.

1 kommentar:

  1. Jörgen, jag är stolt över dig. Vi är en väldigt traditionsbunden familj och traditioner får icke brytas!! Tur att du var där och höll hårt på traditionerna när jag uppenbarligen sviker.

    SvaraRadera