fredag 20 augusti 2010

Ett inlägg om eld

Eld har mänskligheten använt sig av ganska så länge. Hur länge är svårt att veta då alla bevis med största sannolikhet har eldats upp. Eld är en av de fyra grundläggande elementen för mänsklighetens fortlevnad. De övriga är Jord (som man kan stå på då man gör upp elden), Luft (eller annat reaktivt ämne, typ Klor. Så att elden kan "andas") och Vatten (för att släcka elden när man vill få mörker att sova eller sörja i).

Människor inleds ofta i tron att det som brinner är eld. Det som brinner är dock eldens bränsle och det man eldar med är också eldens bränsle som gör att det brinner.

Eld är varmt och vackert. Egentligen är dock eld mörkare än vad man kan tro. Detta syns t.ex. då man tittar på spåren som elden lämnar efter sig (t.ex. sot och kol), när elden fått färga av sig för länge på t.ex. en köttbit eller på din egen hud om du vistats i solljus som ju är färgen från eldarnas eld (solen) som färdats långväga för att lämna sitt avtryck på just dig. Eld lyser dock så starkt att man inte kan se hur mörk elden egentligen är.

Jag och Janna jobbar idag, men just nu har jag tagit en mikropaus för att rensa skallen. Janna har ju inte jobbat på det här jobbet så mycket innan, men jag tycker att hon jobbar på väldigt bra och nog förtjänar en höjd lön eller en puss.

Imorgon ska jag vara ännu friskare, för då ska jag jobba och sen spela fotboll. Resten av helgen blir nog lugn och go tillsammans med min lilla Stampe. Grilla? Kanske det kanske.

Tjing!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar