fredag 8 februari 2013

Dokumentärer

Janna mår bättre idag. Jag mår ännu bättre än vad Janna gör.

När Janna sov och jag var uttråkad igår såg jag två dokumentärer. Eller delar av två dokumentärer:

"Kings ransom" om Wayne Gretzkys övergång från Edmonton Oilers till Los Angeles Kings. Låter inte särskillt kul kannske, men jag hade läst någontans att den skulle vara väldigt sevärd. Och det var den. Jag var ju bara 7 år gammal när det hände och bodde i Sverige så det var väl ingenting som jag tänkte så mycket på då. Men i nordamerika och hockeyvärlden så var det lite sportens motsvarighet till månlandningen. Allting förändrades.

"Hej svensk!" om en årskurs 2 i Stockholmstrakten som kände en enda "svenne", och det var fröken i deras klass. En kille hade svenska grannar och han hade sett in i deras vardagsrum en gång. En annan hade sett hur helsvenska familjer gick ut och grillade utomhus. Klassen undrade också hur fröken kunde vara så rik att hon hade en enorm tomt vid sitt radhus där de var på studiebesök (tomten var inte mycket större än  vår uteplätt). Världen är inte alltid så liten.

Sen såg jag inte dokumentären om Carolina Klüft, utan jag såg Givetvis på Last Resort. Ruskigt spännande är det, och nu börjar man dessutom förstå lite mer.

Jag ser typ aldrig dokuentärer, men nu kanske jag fick lite blodad tand så att det kan hända nångång ibland iaf.

Carry on!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar