onsdag 10 oktober 2012

07:55 en onsdag

07:55 den här onsdagsmorgonen var jag nykter. Det i sig är väl inte så ovanligt då jag inte varit onykter 07:55 en onsdag sedan nolle-p på Industriell ekonomi (2001). Det lite ovanliga var att jag fick bevisa det för en polis precis utanför skolan där jag jobbar. Nu är ju inte det heller så ovanligt då jag stött på poliskontroller där 3 gånger under de 6-7 månader jag jobbat på skolan, men man får skriva om vanliga saker också. Jag tror dock att de har mer framgångar med lasern än med alkomätaren klockan 07:55 en onsdag.

Nu har jag fått full ordning på barnen jag går och simmar med. 3 veckor petig, arg och sanslöst envis har gett frukt och jag är övertygad om att det här var den första av 7 veckor ren glädje.

På tal om framgång på jobbet så hade jag idag världens bästa lektion. Jag fick byta bort mitt 1on1-pass mot att ha helklass. Snälla barn, matematik och roligt innehåll som jag skulle ta upp gjorde att jag hamnade in the zone. Och barnen var verkligen med på noterna. Det blev historia, geografi, matematik, diskussioner, tavelritande, kartor, skratt, arbetsro, eget arbete... Allting typ på en gång och jag kom ihåg hur jag tycker att världens bästa lektion ska vara. Det är lätt att glömma bort när barnen är jobbiga, när lokalerna är dåliga o.s.v. men även när man får inspiration av andra lärare och tänker att "sådär vill jag ha det". Nu kommer jag ihåg hur jag jobbar bäst. Det är målet när jag får en lärartjänst och trälar mig igenom det där med "petig, arg och sanslöst envis".

Om man lägger schema har man, enligt mig, 2 alternativ:
1) Anpassa schemat efter personalens önskemål och liv.
2) Lägg schemat i så god tid att personalen hinner anpassa sina liv efter schemat.
Så funkar det inte funka där min fästmö jobbar, så hon behöver lite uppåtpuffar för tillfället.

Take care!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar