onsdag 31 oktober 2012

Om barn kunde prata

Att jobba med barn när man knappt kan prata är en spännande, frustrerande och rolig grej. Speciellt spännande var det den första kvarten när jag var ensam vuxen och var tvungen att svara på alla frågor. Tur att barnen är så stora att de kan läsa. Jag tog en whiteboardpenna och skrev på glaset till entrédörren.

Extra frustrerande var det när det ringde i telefonen eller när man har en väldig massa kloka saker som man vill säga.

Mest roligt var det när vi skulle ha lite aktiviteter innan lunchen. Jag var ju då tyst när de andra styrde upp aktiviteterna och blev lämnad med idrott. Skulle ha haft 6 barn, menn fick med mig 10 barn med blandad stressnivå. Att två hamnade i slagsmål på väg ner till gympasalen  gjorde ju inte att mina förväntningar steg. När vi klev in i gympasalen såg jag till min glädje att där fanns en bärbar white board (och jag hade varit förutseende nog att ta med mig en penna). Jag skrev upp vad som gällde och en lista med deras namn. Barnen som är vana att få en utskällning eller behöva prata om hur man ska bete sig när de gjort någonting fel insåg att det inte skulle hända när jag inte hade någon röst. De känner mig dessutom tillräckligt väl för att veta att följden inte heller skulle bli "ingenting" och de la ihop 1 och 1. Nej, jag pratar inte om aga utan "tillbakabisning till huset". Barn är egentligen väldigt logiska i sitt beteende. De var som änglar allihopa och hade ruskigt kul. De hade så kul att jag inte kunde låta bli att hoppa in och vara med när de körde jägarboll. Kanske inte var så smart med tanke på halsen.

Jag hittade en vattenkokare på jobbet. Drack 3 koppar te.

Nu kanske ni börjar undra vad vi bor i för kvarter... men Janna såg nyss en av våra grannar naken. Och det var inte det hoppande barnet, eller ens någon i den lägenheten.

Imorgon lämnar vi nakenkvarteret lite och drar till huvudstaden. Vi ska chillaxa lite och bara ha det gött. Om dom har mobilmaster eller internetuppkoppling i Sthlm så kommer det säkert något inlägg därifrån också.

Ta hand om varandra, men tänk på att när det är mörkt ute så ser man väldigt tydligt in i ett upplyst rum.

God afton!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar